Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Kiełznanie polisolokat pod flagą unijną

DYSTRYBUCJAUBEZPIECZEN2018CznF

W myśl nowego prawa, pośrednicy ubezpieczeniowi od początku października 2018 r. muszą dopasowywać ofertę do potrzeb klienta. Przewiduje to ustawa o dystrubucji ubezpieczeń. Jej głównym celem jest zlikwidowanie zakupu przez klientów niepotrzebnych im polis, a także takich produktów, które w rzeczywistości nie są ubezpieczeniami, a ryzykownymi rachunkami inwestycyjnymi, czyli tzw. polisolokat. Nowe zasady miały pierwotnie obowiązywać od lutego 2018 r., jednak Unia Europejska przeniosła ten termin o kilka miesięcy.

Agenci czy brokerzy ubezpieczeniowi stali się bardziej doradcami niż sprzedawcami. Ich zadaniem będzie m.in. przeprowadzenie analizy potrzeb klienta. Jeżeli klient będzie chciał ubezpieczyć dom, to pośrednik będzie musiał dokładnie sprawdzić, czy są w nim drogie meble lub sprzęt elektroniczny wymagające dodatkowego ubezpieczenia albo jakie są zagrożenia wynikające z położenia posesji itp. Po przeprowadzeniu analizy pośrednik przedstawi klientowi nie ofertę z gotowej listy produktów, ale taką, która powinna najlepiej spełniać jego potrzeby. Pośrednicy będą musieli się także szkolić - rocznie będzie to obowiązkowo 15 godzin. Ponadto zobowiązano ich do informowania o charakterze wynagrodzenia - o tym, że przy podpisaniu konkretnej umowy pobierają prowizję. Za niedopełnienie tych obowiązków Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) będzie mogła nałożyć karę na dystrybutora ubezpieczeń. Zmiany mają zwiększyć ochronę przed naciągaczami.

Jednak tylko sprawdzenie przez nas dokładnie każdej propozycji może uchronić przed błędnym wyborem. Przede wszystkim należy spokojnie przeanalizować Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU), które powinniśmy otrzymać przed zawarciem umowy. Również sam kontrakt należy szczegółowo przeczytać zanim złoży się pod nim swój podpis.

Nie wolno też zapominać, że mamy gospodarkę rynkową i w związku z tym warto poznać kilka ofert od różnych agentów zanim podejmie się decyzję. Choć większość ubezpieczycieli przygotowała już odpowiednie formularze i procedury, z których powinni korzystać agenci, to w związku z brakiem odgórnego doprecyzowania zasad przeprowadzenia analizy potrzeb klienta (APK), mogą one się między sobą różnić. Już tu możemy zyskać więcej za niższą składkę, bo przecież ta analiza pozostawiona została do samodzielnej oceny agentów i różne mogą z niej wyjść propozycje dla nas. Reprezentanci agentów przewidują, że wielu niezależnych mniejszych pośredników ubezpieczeniowych może zostać zmuszonych do przyłączenia się do już istniejących sieci, lub przystąpienia do tworzenia takich grup. Choćby po to, by wspólnie kupić oprogramowanie, które pomoże w obiektywnym analizowaniu potrzeb klientów. Jednak tych, którzy chcą wykupić dobre ubezpieczenie taka sytuacja nie powinna martwić.

Przepisy z ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, które dostosowują polski porządek prawny do norm unijnych, wcześniej były stosowane już w innych krajach europejskich.

Fot. pixabay.com

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.