Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Niewykorzystane z karty przedpłaconej

NIEWYKORZYSTANEZPREPAIDCznF

Pieniądze, które wpłaciłeś na kartę przedpłaconą (prepaid), a nie zdążyłeś ich wykorzystać, muszą wrócić do Ciebie. Taki jest wniosek z decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w sprawie procedur stosowanych przez jedną z firm telekomunikacyjnych. UOKiK postanowił ukarać Polkomtela, za taką niedozwoloną praktykę, kwotą ponad 20 mln zł. Urząd zganił działalność, polegającą na przepadku niewykorzystanych pieniędzy na karcie prepaid, w przypadku braku kolejnego doładowania w określonym terminie.

Urząd wskazał, że zgodnie z regulaminem Polkomtela, jeżeli np. ktoś posiada tzw. "Taryfę elastyczną na kartę", to po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. Jak zaznaczył UOKiK, jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji - wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Ta możliwość nie dotyczy jednak osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Urząd uznał, że w ten sposób Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej.

Stanowisko UOKiK jest pokłosiem skarg konsumentów, które doprowadziły we wrześniu 2016 r. do wszczęcia postępowania przeciwko czterem największym operatorom telefonii komórkowej w Polsce - Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Według komunikatu Urzędu, Polkomtel nie zaprzestał nagannej praktyki i stąd wysoka kara. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny wyjaśnił: "Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej – praktyka nadal trwała"

Teraz każdy abonent telefonii komórkowej na kartę może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych pieniędzy. "Operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach" – dodał Chróstny. Podkreślił, że w takich państwach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką. Jednocześnie z nałożeniem kary Prezes UOKiK nakazał Polkomtelowi zaniechanie zakwestionowanej praktyki i opublikowanie rozstrzygnięcia Urzędu na stronie internetowej operatora. 

"Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty prepaid" – podkreślono w stanowisku UOKiK. 

Karty przedpłacone są polecane zwłaszcza przy korzystaniu z zakupów internetowych. Zmniejszają bowiem ryzyko niekontrolowanego zadłużenia z powodu np. wykradzenia danych przez hakera. Potencjalny złodziej nie będzie mógł w takiej sytuacji całkowicie wyczyścić naszego konta, ale jedynie ukraść ograniczoną kwotę, wpłaconą na taką kartę z myślą o konkretnym zakupie. Karta przedpłacona (po angielsku - prepaid card lub stored-valued card) to rodzaj karty płatniczej, umożliwiającej dokonywanie płatności z wykorzystaniem środków pieniężnych dostępnych na przypisanym do karty rachunku płatniczym. Transakcje autoryzowane są do wysokości salda na rachunku, który należy zasilić przed użyciem karty. Rachunek ma charakter techniczny, tj. utworzony jest jedynie w celu prowadzenia rozliczeń realizowanych za pomocą karty. Oznacza to, że na takim rachunku nie można wykonywać innych operacji bankowych, jak z rachunku, zakładać lokaty czy rozliczać kredyt. W celu otrzymania karty przedpłaconej nie istnieje konieczność posiadania rachunku osobistego/konta w banku.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie, Zakupy online

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.