Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Zwrot za bilet na pociąg

ZWROTZABILETCZznF

Nie tylko pasażerowie linii lotniczych mają na terenie Unii Europejskiej prawo do odszkodowań w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu. Także korzystający z innych środków komunikacji masowej mają podobne przywileje. Dotyczy to np. transportu kolejowego, coraz popularniejszego w Polsce. Jeśli pociąg spóźni się więcej niż godzinę, pasażer może uzyskać odszkodowanie w wysokości 1/4 lub połowy ceny biletu. Z tym, że w naszym kraju ta zasada obowiązuje w pociągach dalekobieżnych PKP Intercity, TLK oraz interREGIO.

Minimalne kwoty rekompensaty reguluje art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, dotyczący praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Przepisy unijnego rozporządzenia w Polsce dotyczą pociągów dalekobieżnych kategorii Express InterCity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych pociągów w przejazdach pomiędzy krajami Unii Europejskiej (UE). Natomiast Polska w 2014 r. bezterminowo wyłączyła stosowanie rekompensat w pociągach przewoźników miejskich, podmiejskich i regionalnych. Takich, jak Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Wielkopolskie, Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Szybka Kolej Miejska (SKM) w Warszawie i Trójmieście, REGIO Przewozy Regionalne i Warszawska Kolej Dojazdowa.

Jeżeli pociąg ma opóźnienie lub kurs został odwołany, to zawsze masz prawo do otrzymania odpowiedniej informacji o przyczynach tego stanu rzeczy. Jeśli zostanie podana informacja o opóźnieniu wynoszącym co najmniej 1 godzinę (względem godziny przyjazdu podanej na bilecie), to masz prawo do zmiany swoich planów i domagania się natychmiastowego zwrotu całkowitego kosztu biletu (lub jego niewykorzystanej części).

Możesz również domagać się biletu na podróż powrotną do miejsca, z którego wyruszyłeś, jeśli z powodu opóźnienia nie możesz zrealizować swoich planów, albo biletu na inną trasę prowadzącą do celu podróży na pierwszy możliwy termin (lub wybrany termin późniejszy).

Jeśli pociąg jest unieruchomiony lub połączenie zostało zawieszone, to masz prawo:

  • skorzystać z alternatywnego środka transportu;

  • posiłków i napojów (w zakresie proporcjonalnym do czasu oczekiwania);

  • zakwaterowania – jeśli nocleg okaże się konieczny.

Jeżeli postanowisz kontynuować podróż zgodnie z pierwotnym planem lub skorzystać z alternatywnego środka transportu do punktu docelowego, możesz mieć prawo do odszkodowania w wysokości:

  • 25 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi od 1 do 2 godzin;

  • 50 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi więcej niż 2 godziny.

Nie otrzymasz odszkodowania, jeżeli poinformowano Cię o opóźnieniu, zanim kupiłeś bilet.

Wniosek reklamacyjny w takich sprawach można złożyć w jednej z wyznaczonych do tego kas biletowych, znajdujących się na największych stacjach w kraju, na poczcie lub za pomocą formularza na stronie przewoźnika. Składając reklamację należy podać dane osobowe, dołączyć bilet oraz opisać zdarzenie. Każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie, w terminie do 30 dni. Odszkodowanie przyznawane jest w postaci bonu. Na pisemny wniosek pasażera może być wypłacone w formie pieniężnej. Informacje na temat reklamacji można znaleźć na stronach internetowych przewoźników i Urzędu Transportu Kolejowego.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Unia europejska, Tanie wakacje

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.