Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Znaleźć czas na zarabianie

CZASTOPIENIADZCznF

Mądrość ludowa doradza, żeby nie chwytać wielu srok za ogon. Podobnie jest również w działalności zarobkowej – trzeba umieć wybierać i odmawiać, kiedy wymagany od nas wysiłek nie jest wart zapłaty. Ponadto ta słabo opłacana praca może nawet pozbawić nas możliwości wykonywania działań ważniejszych i bardziej cenionych. Zasada ta dotyczy zarówno pracowników najemnych, jak i przedsiębiorców. Drugą stroną medalu jest zdobycie umiejętność koncentrowania się na pracy, a nie na śledzeniu mediów społecznościowych.

Trzeba też pamiętać, że nawet najtrwalsze maszyny muszą od czasu do czasu przejść przegląd, remont albo mieć czas na ochłodzenie przegrzanych silników. Musimy więc kalkulować czas niezbędny na sen i relaks. Zaniedbywanie tych podstawowych potrzeb organizmu może skończyć się spadkiem zdolności skupiania się na wykonywaniu obowiązków służbowych, a w dłuższej perspektywie doprowadzić do wypalenia psychicznego i całkiem konkretnych schorzeń fizycznych. To fakty doskonale potwierdzone przez współczesną medycynę.

Zagrożenia e-komunikacji

Współczesne narzędzia ułatwiające łączność między ludźmi, instytucjami i firmami niewątpliwie przyspieszyły rozwój cywilizacji, w tym szczególnie nowoczesnych gałęzi gospodarki. Internet czy telefonia komórkowa znacznie zwiększają możliwości również zarobkowania, ale i niosą ze sobą wiele zagrożeń dla wolności dysponowania przez człowieka jego czasem. Koncentracji nad pracą nie ułatwiają wciąż nowe e-maile, nieustannie dzwoniący telefon, no i jeszcze ta pokusa, by co chwilę sprawdzać, co nowego zdarzyło się na Facebooku, albo na plotkarskiej stronie www. Odrywając się od obowiązków na rzecz takiego komunikacyjnego rozbiegania, tracimy cenny czas i nagle okazuje się, że to co mieliśmy wykonać w ciągu dnia musimy przynieść do domu, by ślęczeć nad zadaniem głęboko w noc. Tak doba staje się za krótka. Tymczasem noce spędzane nad niedokończonymi zadaniami nie sprawią, że nadrobisz zaległości. Jeśli obudzisz się zmęczony, to rano będziesz miał zbyt mało energii, by pracować efektywnie.

Nie odkładaj na później

Kolejny błąd w zarządzaniu czasem pracy to odkładanie ważnych obowiązków na później. Ryzykujemy spiętrzanie się obowiązków, które mogą skutecznie pozbawiać nas skuteczności działania. Jej brak może okazać się szczególnie bolesny jeśli nagle wyskoczy jakaś sytuacja awaryjna. Niezależnie od tego, czy pracujemy w korporacji, w małej firmie czy prowadzimy własną działalność, codziennie jesteśmy strategami. Podejmujemy szereg małych i dużych decyzji dotyczących organizowania czasu pracy i wypoczynku, ale także wydatków czy kredytów. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nasze przyzwyczajenia, schematy często przeszkadzają nam w efektywnej pracy i gospodarowaniu finansami. A przecież koncentracja na aktualnej pracy i planowanie zadań nie są równoważne z nudą i brakiem spontaniczności, a oszczędność – ze skąpstwem. Mimo tego, prowadzenie w kalendarzu zapisów o zadaniach do wykonania, często kojarzy się z uciążliwymi obowiązkami, dokładaniem zadań do rzekomo napiętego dnia. Jednak wszystko można z głową zaplanować, jeśli wyeliminujemy złe nawyki wielogodzinnej aktywności na forach społecznościowych czy hobbystycznych. Przy uwzględnieniu tej zasady będzie nas stać na kilka, kilkanaście minut codziennie poświęconych tylko ustaleniu priorytetów i odpowiednim skoncentrowaniu się na najważniejszych zadaniach i obowiązkach.

Krótko podsumowując, by pracować lepiej, musimy żyć mądrzej – bardziej liczyć się z naszym czasem i wybierać jako ważniejsze te działania, które mogą służyć sprawniejszemu zarabianiu pieniędzy i korzystaniu z nich w celu dbania o nasze zdrowie, które jest podstawowym warunkiem dobrej jakości życia.

Fot. pixabay.com

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.