Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Telegadżety ponad stan

GADZETYPONADSTANCznF

Młodych ludzi gubi chęć zabłyśnięcia wśród rówieśników gadżetami z najnowszych reklam. Drogi i nowy smartfon to dla wielu z nich oznaka statusu materialnego i bycia modnym. Jednak dla dużej grupy młodych, uczących się lub pracujących na pierwszej niezbyt popłatnej posadzie, jedyną możliwością posiadania tego sprzętu jest długoterminowa umowa z operatorem. Oznacza to atrakcyjny aparat, ale w zamian za odpowiednio wysoki abonament. Problem zaczyna się, kiedy systematyczne spłaty zaczynają przerastać możliwości.

Według danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), zaległości wobec firm telekomunikacyjnych przekroczyły już 1,14 mld zł. 83% tego zadłużenia przypada na konsumentów. Na listę dłużników telekomunikacyjnych trafiło już 360 tys. konsumentów i 23,5 tys. firm. Niepokojąco rośnie zjawisko zadłużenia w ich najmłodszej grupie. Może dlatego, że w tej grupie presja na posiadanie zaawansowanego technologicznie aparatu jest największa. W odróżnieniu od starszych, z komórki korzystają nie tylko, aby dzwonić, ale dla większości z nich jest to swoiste okno na świat. Za pośrednictwem smartfonów można łączyć się z Internetem i bankowością mobilną, przeglądać pocztę, grać online, dokonywać zakupów, zamawiać jedzenie czy oglądać telewizję.

Do tego sukcesywnie obniża się wiek osób korzystających ze smartfonów. Ten trend znajduje odzwierciedlenie w dość niepokojącym zjawisku, jakim jest gwałtowne przyrastanie długu w grupie najmłodszych klientów telekomów. W ciągu pięciu lat zadłużenie osób w wieku 18-25 lat wzrosło o 142 mln zł! Obecnie wynosi ono 147 mln zł, podczas gdy jeszcze w 2014 r. było to nieco ponad 4,6 mln zł. Analizując dane z KRD, widać, że zaledwie dwa lata temu najmłodsi konsumenci byli najmniej zadłużoną grupą klientów na sześć kategorii wiekowych. Teraz są na trzecim miejscu zaraz po osobach od 26 do 35 lat oraz od 36 do 45 lat. O ile średnie zadłużenie konsumenta względem operatora komórkowego wynosi 2 643,58 zł, o tyle w gronie dłużników 18-25 lat średni dług jest wyższy o 400 zł i wynosi 3 070,25 zł - jest najwyższy spośród wszystkich kategorii wiekowych.

W wielu przypadkach przyczyną powstawania tak wysokiego zadłużenia są nie tyle zaległe abonamenty, co drogi sprzęt. Na zadłużenie wobec operatorów oprócz zaległych abonamentów składają się często również noty obciążeniowe wynikające z kar umownych, ale przede wszystkim należność za sprzęt - drogie telefony, laptopy, tablety, modemy czy konsole i telewizory.

Zastanawiające, że największa liczba zadłużonych konsumentów mieszka w miejscowościach do 5 tys. mieszkańców. To ponad 23 proc. dłużników telekomunikacyjnych, podczas gdy w miastach pow. 300 tys. mieszkańców jest ich 17 proc. Użytkownicy telefonów z najmniejszych miejscowości mają też najwyższe, sięgające 205,5 mln zł, zadłużenie. Być może w ich przypadku działa podobny mechanizm, jak wśród najmłodszych dłużników. Presja na to, by się wyróżnić, nie być gorszym od mieszkańców dużych miast. Największe zaległości wobec telekomów mają klienci regionów z dużymi ośrodkami miejskimi: ze Śląska (161,2 mln zł), Mazowsza (157,7 mln zł) i Dolnego Śląska (124,1 mln zł). Najbardziej rzetelnych płatników spotkamy z kolei w województwie podlaskim (19,3 mln zł), świętokrzyskim (22,9 mln zł) i opolskim (24,2 mln zł).

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie, Zakupy online

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.