Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Szantażują fałszywymi badaniami

0HANDLANIEBADANIACznF

Prezes UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) wszczął postępowanie przeciwko Centrum Medycznemu Rehabilitacji i Fizjoterapii (CMRiF) - dawniej MedicalM2. Firma zapraszała na badania, które okazywały się pokazem handlowym. Następnie wywierała naciski na zawarcie umów handlowych, informując przy tym bezpodstawnie o złym stanie zdrowia. Wystraszeni, z reguły starsi ludzie, podpisywali kontrakty. W odstąpieniu od podstępnie zawartych umów sprzedaży pakietów medycznych pomagają rzecznicy konsumentów.

"Powiedzieli, że tyle chorób, co ja mam, to warto leczyć i że to będzie kosztowało 4 800 zł" – miała usłyszeć od pracownika CMRiF jedna z kobiet, która zgłosiła się do miejskiego rzecznika konsumentów w Warszawie, ponieważ chciała rozwiązać umowę. Spółka wcześniej posługiwała się nazwą MedicalM2. Ma siedzibę w Warszawie przy ulicy Kijowskiej 11. Firma telefonicznie zaprasza na „bezpłatne badania układu krążenia”, na których sprzedaje pakiety medyczne.

"Ze skarg, które otrzymaliśmy, wynika, że konsumenci wystraszyli się złych wyników w zakresie stanu zdrowia, które prezentowali im pracownicy Centrum Medycznego i Rehabilitacji, dlatego zawierali umowy. Opracowaliśmy propozycje zmian dotyczące pokazów, którymi zajmuje się Komitet Społeczny Rady Ministrów. Chcemy, żeby każdy pokaz był zgłoszony Inspekcji Handlowej, organizator powinien podać też jego cel. Taki rejestr byłby jawny, każdy miałby do niego dostęp. Za złamanie tego obowiązku groziłaby kara grzywny" – wyjaśnił Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zarzuty UOKiK wobec Centrum Medycznego Rehabilitacji i Fizjoterapii dotyczą:

  • Ukrywania w zaproszeniach na badania tego, że po ich zakończeniu odbywa się sprzedaż pakietów medycznych. Konsumenci w swoich skargach pisali m.in.: "Udając się tam na zaproszenie telefoniczne nie miałam świadomości, że udaję się do firmy w celu zawarcia umowy. Była natomiast mowa o bezpłatnym badaniu określającym stan mojego układu krwionośnego i serca".

  • Bezpodstawnego sugerowania, że stan zdrowia konsumenta jest zły. Badania wykonują pracownicy marketingu, a nie lekarz. Co więcej, wykorzystują urządzenie, które nie daje podstaw do stawiania diagnozy. Z relacji jednej z osób wynikało, że: "Podczas spotkania przedstawiciel firmy przeprowadził badanie polegające na zapięciu na palcu dłoni czujnika, który przekazał do komputera wyniki. Na podstawie tego badania stwierdził, że mam niedotlenienie mózgu - niewydolność płuc i serca - problemy z sercem".

  • Wywierania presji, ponaglania, odwracania uwagi, aby konsument jak najszybciej zawarł umowę. Oto przykład skargi złożonej do UOKiK przez jedną z konsumentek: "Zostałam zagadana tak, abym nie mogła zajrzeć do umowy (…) Podczas całej rozmowy nie miałam możliwości zapoznania się ani z umową ani z ofertą (…) Do banku w galerii handlowej zawiózł mnie kierowca. Po drodze dopytywał czy zamiast brać kredyt nie dysponuję taką gotówką w domu (…)".

  • Brak możliwości odstąpienia od umowy. CMRiF w umowach zawiera informację, że konsument nie może odstąpić od umowy, ponieważ dotyczy usług medycznych i została wykonana za jego zgodą. Jednak z analizy Urzędu wynika, że umowy, które zawiera CMRiF, nie dotyczą świadczenia usług medycznych, tylko polegają na organizacji takich usług. Przedsiębiorca zapewnia do nich dostęp. W związku z tym nie ma do nich zastosowania wyłączenie w ustawie o prawach konsumenta. Konsument ma prawo więc zrezygnować z takiej umowy w ciągu 14 dni.

UOKiK przypomina, że jeżeli ktoś zawarł taką umowę, to powinien zgłosić się do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie. Warto zabrać ze sobą wszystkie dokumenty, które rzecznik przeanalizuje. Adresy i numery do rzeczników znajdziemy w internecie lub pod numerami: 801 440 220, 22 290 89 16.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.