Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Seniorzy rzadko bankrutują

BANRUCTWASENIOROWCznF

Od początku 2016 r., czyli wejścia w życie nowego prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego, już prawie 20 tys. osób skorzystało do 2019 r. z możliwości oddłużenia poprzez upadłość konsumencką. Ustawa o upadłości konsumenckiej funkcjonuje od 2009 r, ale dopiero po nowelizacji w 2015 r. stała się realnie dostępna dla zadłużonych. Sądy uzyskały od tego czasu szersze podstawy do orzekania upadłości konsumentów. Krajowy Rejestr Długów (KRD) wyliczył, że w 2016 r. doszło do prawie 4,5 tysiąca bankructw konsumentów.

Rosnąca liczba osób, które korzystają z procedury oddłużenia, świadczy, że nowe prawo działa, szczególnie w przypadku osób bez majątku, które w kłopoty finansowe wpadły w wyniku utraty pracy w starszym wieku, choroby, czasami naiwności. Znacznie gorzej jest z dłużnikami z majątkiem, bo zanim sąd przyzna im status upadłego, syndyk musi spieniężyć ich majątek. Ta procedura jest długotrwała i należy mieć świadomość, że postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej może trwać 2 lata i dłużej. Tak więc nowe przepisy nie pozwalają konsumentom na beztroskie podchodzenie do tej procedury. Bankructwo orzeczone przez sąd w większości wypadków oznacza, że wierzyciele zostają z pustymi rękami.

Według danych KRD na pół roku przed ogłoszeniem upadłości ponad 40 proc. konsumentów było już obciążonych zaległymi płatnościami. W 2016 r. najmłodszy miał 22 lata, najstarszy 85. Z tym, że statystyki wykazują znacznie mniejszą liczbę osób starszych przeprowadzających upadłość konsumencką. Zdaniem portalu senior.pl, dużą barierą dla części osób toksycznie zadłużonych jest brak świadomości i brak odpowiedniego przygotowania zarówno w zakresie ich obowiązków ustawowych, jak i uprawnień. Dłużnicy mają też problemy z bardzo przyziemnymi kwestiami, jak np. skompletowanie dokumentacji potwierdzającej stan ich zadłużenia. Z powodu długotrwałego zmagania się z wierzycielami, windykatorami itp. takie osoby unikają wszelkich pism, nie odbierają poczty, nie czytają ani nie przechowują umów pożyczkowych. Sama myśl o kontaktowaniu się ze wszystkimi bankami, parabankami i wierzycielami powoduje, że starsi ludzie nie podejmują żadnego działania. Zdarzają się również przypadki, w których dłużnik – po skompletowaniu całej dokumentacji i złożeniu poprawnego i rokującego wniosku do sądu – wezwany na rozprawę ze strachu nie przychodzi i porzuca cały proces na ostatniej prostej. U seniorów ważne są też wzorce postępowania wyniesione z domów rodzinnych. Starają się oni płacić wszelkie rachunki na czas i nie zadłużać się ponad miarę. Cenią sobie opinie o nich, jako ludziach przyzwoitych.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.