Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Rzecznik dla pasażerów w powietrzu

RZECZNIKLOTNICZYCznF

Polacy coraz częściej korzystają z podróży samolotami. Ruch w krajowych aeroportach rośnie zwłaszcza w wakacje, ale też święta i t.zw. długie weekendy sprzyjają powietrznym wyprawom rodaków. Polskie lotniska odprawiły w 2018 r. około 46 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż w 2017 r. Rosnącej liczbie pasażerów, wybierających podniebne szlaki, towarzyszy niestety większa liczba reklamacji niezadowolonych klientów linii lotniczych. W rozwiązywaniu ich sporów z przewoźnikami ma pomóc Rzecznik Praw Pasażerów.

O nowej możliwości pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich poinformował UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) ma pomagać np. w sytuacji, gdy linia lotnicza nie chce uznać reklamacji w sprawie opóźnionego lub odwołanego lotu, albo odmówi przyjęcia na pokład. Rzecznik, który został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, działa na podstawie ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Postępowanie przed Rzecznikiem jest bezpłatne zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy. Postępowanie może być prowadzone w języku polskim lub angielskim, w postaci elektronicznej lub papierowej, i nie wymaga obecności stron lub ich przedstawicieli. Może być jednak prowadzone wyłącznie za zgodą obu stron sporu. Szczegółowe informacje dotyczące postępowania ADR (alternatywnego rozwiązywania sporów - Alternative Dispute Resolution) przed Rzecznikiem Praw Pasażerów przy Prezesie ULC, instrukcje składania wniosku i formularze są dostępne na stronie pasazerlotniczy.gov.pl.

UOKiK przypomina, że obecnie konsument może rozwiązać spór korzystając z pomocy jednego z 10 podmiotów uprawnionych - zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Na przykład Inspekcja Handlowa zajmuje się rozstrzyganiem sporów związanych ze sprzedażą towarów i usług, Rzecznik Finansowy oraz Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego - sporów finansowych. Rzecznicy tacy działają też np. przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (pomagają m.in. w sporach z operatorami telekomunikacyjnymi) czy Urzędzie Regulacji Energetyki. Główne zalety postępowań polubownych to ich szybkość (trwa maksymalnie 90 dni, w odróżnieniu od długotrwałych postępowań sądowych) i z reguły brak kosztów.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Tanie wakacje

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.