Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Pozbyć się telemarketerów

WONTELEMARKETERZYCznF

Telemarketerzy dzwonią o różnych porach – o ósmej rano, ale też o 21-ej, a więc kiedy jeszcze śpimy lub już śpimy (każdy żyje w innym rytmie). Wydzwaniają np. raz na tydzień, ale bywa, że i kilka razy dziennie. Proponują kupno rzeczy których nie potrzebujemy, udział w spotkaniach, na które nie mamy ochoty, badania – ale nie te, których potrzebujemy. Często w swej nachalności są irytujący. Każdy współczulny człowiek rozumie, że to jest praca i stara się grzecznie mówić „nie, dziękuję”, ale oni nie odpuszczają.

Prawo prawem, a życie życiem

Kiedy podczas rozmowy pytamy telemarketera kto jest administratorem naszych danych, żądamy ich usunięcia i powołujemy się na RODO – reakcje bywają różne. Bywa, że telemarketer informuje, kto jest administratorem i podaje numer telefonu, pod którym można sprawę załatwić, po czym grzecznie się rozłącza. Bywa, że rozłącza się bez słowa po usłyszeniu naszego żądania. Bywa też zabawnie – jeden z telemarketerów w odpowiedzi na pytanie o administratora danych odpowiedział: „ale my nie mamy Pani danych”. Nie miał racji. Pamiętajmy, że dane osobowe to nie tylko imię i nazwisko, ale także numer telefonu komórkowego, adres zamieszkania czy adres poczty elektronicznej. Według Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych: „Daną osobową będzie taka informacja, która pozwala na ustalenie tożsamości danej osoby, bez nadzwyczajnego wysiłku i nakładów”.

Co więc zrobić, jeśli telemarketer, zapewne poinstruowany przez swojego pracodawcę jak ma się zachować, ignoruje nasze żądania i – mówiąc kolokwialnie „ściemnia”? Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) radzi złożyć skargę do siebie. Należy podać numer telefonu, z którego uporczywie dzwoni telemarketer proponując jakąś usługę albo towar i wnieść o usunięcie danych osobowych przetwarzanych przez tę firmę.

Każda skarga złożona do Prezesa UODO musi zawierać:

  • imię i nazwisko oraz adres zamieszkania składającego skargę;

  • własnoręczny podpis;

  • wskazanie podmiotu, na który składana jest skarga (pełną nazwę/imię i nazwisko oraz adres siedziby/zamieszkania) – w przypadku telemarketerów wystarczy sam numer telefonu;

  • dokładny opis naruszenia;

  • żądanie tj. wskazanie, podjęcia jakich działań składający oczekuje od organu (np. usunięcia danych, wypełnienia obowiązku informacyjnego, sprostowania danych, ograniczenia przetwarzania danych, itd.).

Jeżeli składający skargę posiada dowody potwierdzające okoliczności wskazane w skardze, to powinien je dołączyć.

Wniosek można złożyć on-line na stronie uodo.gov.pl, ale skarga składana w formie elektronicznej musi być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP i zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie. O inne formy składania skarg można pytać dzwoniąc na infolinię UODO: 606-950-000 (czynna w dni robocze od: 10.00 – 13.00).

Fot. pixabay.com

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.