Badanie „Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej młodego pokolenia Polaków” przeprowadził Departament Edukacji i Wydawnictw NBP. Z sondażu wynika, że sama młodzież krytycznie oceniła poziom swojej wiedzy o ekonomii, finansach i gospodarce. Najczęściej odpowiadała, że o ekonomii wie mało, lub bardzo mało.
Z kolei realne wyniki testów ekonomicznych okazały się lepsze niż subiektywne samooceny młodych Polaków. Sprawdziany te zaliczyło 72% uczniów szkół ponadgimnazjalnych, 59% gimnazjalistów i 56% uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej.
Młodzi Polacy najlepiej orientują się w problemach systemu emerytalnego, systemu finansowego i bankowego oraz podatków. Najmniejszą wiedzę wykazują w bardziej teoretycznych zagadnieniach, takich jak makroekonomia oraz giełda i rynki walutowe.
Prócz samej wiedzy podręcznikowej, specjaliści z NBP postanowili zbadać aktywność finansową dzieci i młodzieży w Polsce. Analiza wykazała, że aktywność ekonomiczna młodzieży zmienia się dynamicznie między końcem szkoły podstawowej, a końcem szkoły ponadgimnazjalnej. Młodzi ludzie zaczynają dysponować własnymi pieniędzmi i korzystać z usług finansowych.
Warto zauważyć, że prócz specjalistów z banku narodowego, edukacją ekonomiczną młodych Polaków interesują się też aktywnie fachowcy z rodzimych instytucji finansowych. Np. Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF), powołane przez ruch Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych. Od ponad siedmiu lat wdraża ono ogólnopolski projekt „Żyj finansowo!”. Wzięło w nim udział blisko 4000 uczniów. W jego VII edycji, w roku szkolnym 2014/2015, uczestniczyło blisko 800 uczniów. W tym samym roku odbyła się X edycja „Mistrzostw Polski Młodych Ekonomistów”. Jej myślą przewodnią była „Podróż w świat finansów”. Młodzi Polacy konkurowali w takich dziedzinach, jak odpowiedzialność dotyczącą zadłużania się, kwestie związane z ubezpieczeniami, kartami płatniczymi, inwestycjami czy przygotowaniem biznesplanu.
(Fot. freeimages.com)