Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Odszkodowanie za pociąg spóźniony

ODSZKODOWANIEZABILETPKPCznF

Nie tylko podczas powrotów z wakacyjnych wojaży mogą zdarzyć się spóźnienia pociągu. Przyczyną może być usterka techniczna lub wypadek. Niezależnie jednak od powodu pasażerom należy się odszkodowanie. Takie jest prawo Unii Europejskiej (UE), obowiązujące też w Polsce. Jednak nie wszyscy podróżujący polskimi kolejami mogą liczyć na takie względy. Przede wszystkim unijne rozporządzenie obejmuje pasażerów pociągów dalekobieżnych. Ponadto, im droższa usługa, tym większa rekompensata za jej niewłaściwe wykonanie.

W przypadku opóźnienia pociągu od 60 do 119 minut pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. W przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej jest to 50 proc. ceny biletu. To minimalne kwoty rekompensaty, które reguluje art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, dotyczący praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. 

Przepisy unijnego rozporządzenia obowiązują w Polsce w pociągach dalekobieżnych kategorii Express InterCity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych pociągów w przejazdach pomiędzy krajami UE. Nasz kraj wyłączył stosowanie tych rekompensat dla pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych. Przepisy nie dotyczą zatem wszystkich przewoźników samorządowych, takich jak Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Wielkopolskie, Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, PKP SKM w Trójmieście, pociągi REGIO Przewozów Regionalnych i Warszawska Kolej Dojazdowa. 

Wniosek o odszkodowanie można złożyć w jednej z wyznaczonych do tego kas biletowych, znajdujących się na największych stacjach w kraju, na poczcie lub za pomocą formularza na stronie przewoźnika – intercity.pl. Należy podać dane osobowe, dołączyć bilet oraz opisać zdarzenie. Każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie, w terminie do 30 dni. Odszkodowanie przyznawane jest w postaci bonu, ale na pisemny wniosek podróżnego może być wypłacone w gotówce. Informacje odnośnie odszkodowań zawiera m.in. „Regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity”

Reklamacja może dotyczyć każdej sytuacji, którą pasażer uzna za niewypełnienie umowy przewozu czy obowiązków przewoźnika. W takim wypadku zdarzenie trzeba szczegółowo opisać. Należy też udokumentować poniesione straty, gdy takie zaistnieją np. z powodu opóźnienia pociągu. Niezależnie od tego, pasażerowie wszystkich rodzajów pociągów mogą dochodzić odszkodowań z tytułu naprawy szkody powstałej w wyniku opóźnienia.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Unia europejska, Tanie wakacje

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.