Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Łatwiej w Internecie

NOWEEZAKUPYWUECznF

Unijne przepisy likwidujące blokadę geograficzną w handlu w Sieci weszły w życie od 3 grudnia 2018 r. Dotąd sprzedawcy zawyżali marże albo ograniczali oferty w zależności od kraju, lokalizując kupującego po adresie IP komputera lub numerze karty kredytowej. Unia Europejska (UE) wprowadziła więc zasadę wspólnego rynku także w handlu internetowym. Zdaniem Brukseli, takie praktyki nosiły znamiona dyskryminacji ze względu na kraj zamieszkania czy narodowość poprzez kryterium miejsca wystawienia karty kredytowej.

Prócz ułatwień dla klientów, ważnym skutkiem nowych przepisów ma stać się zwiększenie udziału firm z poszczególnych krajów UE we wspólnym rynku. Np. w 2018 r. tylko 10 proc. polskich firm sprzedawało swoje towary w Internecie do innych państw unijnych, natomiast średnia dla całej Unii była jeszcze niższa - 9 proc. Jednak zaledwie 16 proc. Polaków kupowało w sklepach internetowych z innego kraju członkowskiego, podczas gdy przeciętnie w UE – 19 proc.

Nowe przepisy nie obejmują usług audiowizualnych świadczonych drogą elektroniczną, takich jak muzyka, gry czy filmy. Tę część rynku objęły ułatwienie wprowadzone wcześniej, bo 1 kwietnia 2018 r. Filmy, muzyka i mecze piłkarskie, wykupione w Internecie w jednym unijnym kraju, stały się dostępne również w innych państwach. Poprzednio niemożliwe było oglądanie za granicą programów, seriali czy meczów piłkarskich w ramach wykupionych abonamentów cyfrowych. Unijne przepisy w tym zakresie dotyczą jednak tylko płatnych usług internetowych, zaś dostawcy bezpłatnych usług sami decydują, czy ich oferta audiowizualna ma być dostępna bez blokady geograficznej.

Nowe reguły wprowadzone do całego e-handlu w UE mają zapewnić, że sprzedawcy internetowi będą musieli traktować wszystkich klientów jednakowo – tych w ich kraju, jak i tych z pozostałych państw Unii Europejskiej. Nowe przepisy nie oznaczają dodatkowych obciążeń dla firm, bowiem nie narzucają sprzedawcom obowiązku dostarczania towarów do każdego zakątka Unii. Niemniej Komisja Europejska (KE) zaproponowała, by koszty wysyłanych paczek za granicę były bardziej przejrzyste co powinno doprowadzić do ich obniżenia.

KE oczekuje, że wszystkie kraje wdrożą szybko unijne przepisy i zapewnią, że będą one skutecznie egzekwowane. To wiąże się z wyznaczeniem urzędu w każdym państwie członkowskim, który ma służyć konsumentom praktyczną pomocą. Celem jest zlikwidowanie sytuacji kiedy, dokonując zakupów w Sieci z e-sklepu położonego w kraju unijnym, widzimy na monitorze komputera informację, że dany towar jest niedostępny w jakimś kraju UE.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Unia europejska, Zakupy online

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.