Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Hakerzy celują w klientów banków

WKLIENTOWBANKOWCznF

Przestępcy podszywają się pod banki i próbują wyłudzać nasze dane osobowe. Wykorzystują przy tym kolejne procedury wprowadzane przez Unię Europejską (UE), aby zwiększyć... bezpieczeństwo danych. Po atakach w związku z dyrektywą PSD2 (procedura silnego uwierzytelnienia), powrócili do wykorzystywania uregulowań RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). Wniosek jest jeden – samo prawo nie zastąpi naszej ostrożności. Aktualizacje danych w różnych instytucjach finansowych najlepiej dokonywać osobiście.

Najczęstszym narzędziem cyberprzestępców są maile i SMS-y. Wysyłają, jako rzekome instytucje finansowe, e-wiadomości wzywające do "dostosowania się do rozporządzenia o ochronie danych osobowych". Tymczasem link zawarty w wiadomości przekierowuje na fałszywą stronę do logowania, która również przypomina oryginalne strony prawdziwych banków. W ten sposób hakerzy wyłudzają nasze dane, niezbędne do logowania w systemach e-bankowości. Oczywiście, następnym krokiem przestępców jest czyszczenie kont ofiar.

Podchody na bezpieczeństwo

Podobną operację oszuści przeprowadzają poprzez fałszywe wezwania do aktualizacji danych kart płatniczych. Powołując się na unijną dyrektywę Payment Services Directive 2 (PSD2), która ma... zwiększyć bezpieczeństwo klientów banków. Wysyłają sfabrykowane maile, w których piszą o konieczności aktualizacji karty, by "wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia". Podstawiają łudząco podobną stronę www do bankowej i wyłudzają dostęp do pieniędzy. Poprzez polecenie wpisania loginu, hasła i danych karty.

Zmiany tylko osobiście

Żadnych danych identyfikacyjnych nie zmieniamy przez Internet czy telefon. Lepiej w tym celu udać się do placówki instytucji finansowej (banku lub SKOK-u). Warto stracić te kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt minut jednorazowo po to, aby nie ułatwiać złodziejom zdobycia naszych pieniędzy. Ponadto, nie powinniśmy nikomu (nawet rodzinie) ujawniać swoich haseł, adresów internetowych i numerów telefonów podanych instytucjom finansowym do kontaktów z nami, zwłaszcza w przypadku płatności online. Rodzinę można ustanowić pełnomocnikiem np. na wypadek śmierci czy ciężkiej choroby.

Gra o setki milionów

Skala prób oszustw skierowanych wobec instytucji finansowych i ich klientów jest olbrzymia. Tylko jeden, specjalny system antywyłudzeniowy Biura Informacji Kredytowej (BIK), który funkcjonuje od niedawna w polskim systemie bankowym, wyłapał i zablokował próby wyłudzeń na kwotę ponad 170 mln zł rocznie.

Fot. pixabay.com

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.