Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Fałszywe wezwania za prąd

FALSZYWEZAPRADCznF

Korzystając z zamieszania wokół cen prądu, spowodowanego polityką klimatyczną Unii Europejskiej (UE), oszuści najpierw (z początkiem 2019 r.) zaczęli namawiać do podpisywania umów na dostawy prądu, które miały rzekomo chronić klientów przed podwyżkami. Powołując się na znane firmy energetyczne, takie jak PGE, Energa, Enea, Tauron czy PGNiG. Starali się wywołać wrażenie, że są ich pracownikami. Pod koniec roku zmienili taktykę i zaczęli wysyłać e-mailami fałszywe wezwania do zapłaty. Podszyli się pod Energę.

“Nieznani sprawcy podszywają się pod spółki Energa SA i Energa Operator i wysyłają e-maile z wezwaniami do zapłaty zaległości, które zawierają niebezpieczne linki” -ostrzegła Grupa Energa w listopadowym komunikacie. Ustalono, że e-maile z adresu admin@maxiorrr.com zawierają nieprawdziwe informacje o zaległych zobowiązaniach za dostawę energii na niewielkie kwoty i wezwanie do ich uregulowania poprzez dołączony link.

"Ostrzegamy, że odnośnik może doprowadzić do uszkodzenia urządzenia, na którym zostanie otwarty lub kradzieży wrażliwych danych użytkownika, np. danych logowania do konta bankowego. W związku z tym uczulamy, aby nigdy nie korzystać z linków bądź jakichkolwiek załączników dołączonych do wiadomości, które budzić mogą jakiekolwiek wątpliwości" - podkreślono w komunikacie. Przypomniano też, że Energa Operator faktycznie wysyła e-maile z wezwaniami do uregulowania zadłużeń, dlatego należy dokładnie sprawdzić nagłówek wiadomości i jej nadawcę, a w razie wątpliwości skontaktować się z infolinią. Grupa Energa to jedna z czterech największych grup energetycznych w kraju, która ma ponad 3 miliony klientów w całej Polsce. Niebezpieczeństwo wyłudzenia może więc dotyczyć wielkiej liczby rodaków. 

UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) uruchomił specjalną pomoc dla osób oszukanych “na prąd”. Jednak, by móc z niej skorzystać należy zeskanować umowę zawartą z firmą oraz wszystkie inne dokumenty dotyczące sprawy, np. otrzymane faktury, pisma wysyłane do przedsiębiorcy, pisma od niego otrzymane, potwierdzenia wysłanych pism i potwierdzenia ich odbioru przez przedsiębiorcę. Tak przygotowane dokumenty należy wysłać na adres: kontakt@prawo-konsumenckie.pl. Korespondencja powinna zawierać dokładny opis problemu oraz numer telefonu do kontaktu.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie, Unia europejska

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.