Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Dobre nastroje Polaków

DOBRENASTROJEPOLAKOWCznF

Twarde dane ekonomiczne znajdują odzwierciedlenie w nastrojach konsumentów. Potwierdzenie tej prawdy znalazło się w wynikach raportu GUS (Głównego Urzędu Statystycznego) z września 2019 r. Według danych z tego raportu, odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich. Wpływ na pewność Polaków w zakresie sytuacji bytowej miały nie notowania giełdowe, ale konkretne wskaźniki z realnej gospodarki. Liczą się przede wszystkim portfele pracowników i ich perspektywy utrzymania posad.

Dobre nastroje konsumenckie w Polsce 2019 r. to m.in. efekt niskiego bezrobocia, szybko rosnących płac i polityki społecznej państwa oraz obniżki podatków - ocenił wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Bartosz Marczuk w wypowiedzi dla PAP (Polskiej Agencji Prasowej). Jego zdaniem, "w społeczeństwie rośnie przekonanie, że nawet jeśli kogoś spotka nieszczęście albo po prostu sobie nie poradzi, to nie zostanie pozostawiany samemu sobie", bo może liczyć na wsparcie państwa oraz na szybkie odnalezienie się na rynku pracy. Bezrobocie w badanym okresie spadło do 5,1 proc., czyli poziomu najniższego od 1990 r. i należy do trzech najniższych w Unii Europejskiej.

Na początku 2019 r. obniżono podatek CIT dla małych i średnich firm, od sierpnia funkcjonuje zerowy podatek PIT dla młodych, a od października - zamiast 18 proc. - płacimy 17 proc. podatku dochodowego. Ponadto, Polacy osiągnęli statystycznie rekordową po 1989 r., 30-procentową nadwyżkę dochodów nad wydatkami. 

GUS we wrześniu 2019 r. poinformował, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 2 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 10,2. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,6 p. proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się jednak poniżej średniej wartości. 1,5 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,9 p. proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz 0,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W odniesieniu do września 2018 r. wartość BWUK okazała się w sumie wyższa o 3,3 p. proc.

O 3,1 proc. (do 7 p. proc.) wzrósł również wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który syntetycznie opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 7,1 i 3,6 p. proc.).

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Unia europejska

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.