Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Akcja przeciw akwizytorom

AKCJAPRZECIWAKWIZYTOROMCznF

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), policja, Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) podpisały porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej. Mają razem przestrzegać seniorów przez oszukańczymi praktykami organizatorów różnych pozornie darmowych prezentacji oraz akwizytorami, którzy chodzą po domach z podejrzanie atrakcyjnymi ofertami. W tym gronie znaleźli się także liczni przedstawiicele handlowi, udający dostawców energii i usług telekomunikacyjnych.

Organizatorzy akcji edukacyjnej oparli się na doświadczeniach UOKiK z nieuczciwymi praktykami, licznie zgłaszanymi przez starszych Polaków, którzy padli ofiarami oszustów. Seniorów często zaprasza się na rzekomo bezpłatne pokazy, których rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, np. artykułów gospodarstwa domowego, pościeli czy pakietów medycznych. Są to przeważnie niewspółmiernie drogie - w porównaniu z ofertą rynkową - produkty, na zakup których nierzadko starsze osoby zadłużają się, biorąc wieloletnie kredyty. Kolejnym działaniem niezgodnym z prawem jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych i energii. Nieświadomi konsumenci, odwiedzani w domu przez miłych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy i musza płacić więcej. Zadaniem wspólnego przedsięwzięcia instytucji państwowych jest nie tylko ostrzeganie seniorów przed nieuczciwymi praktykami, ale także przypominanie o przysługujących im prawach. Takich np., jak możliwości rezygnacji - w ciągu 14 dni - z umowy podpisanej we własnym domu lub na pokazie.

"Ochrona starszych konsumentów to jeden z priorytetów Urzędu. UOKiK prowadzi wiele postępowań i wydaje decyzje dotyczące sprzedaży na pokazach lub podczas wizyt w domach konsumentów. Zaproponowaliśmy zmiany prawne, które mają ograniczyć nieuczciwe działania" - wyjaśnił prezes UOKiK, Marek Niechciał. Do konsumentów trafi ponad 350 tysięcy ulotek przygotowanych przez UOKiK, a dystrybuowanych przez policję, ZUS i KRUS. Ulotki będą rozdawane podczas spotkań przedstawicieli czterech instytucji z seniorami. Natomiast ponad 3 tysiące plakatów zostanie rozwieszonych w siedzibach ZUS i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów.

"Dzięki temu możliwe będzie dotarcie do większe liczby najbardziej wrażliwych konsumentów i ostrzeżenie ich przed nieuczciwymi sprzedawcami. Jestem przekonany, że nasza kampania zwiększy świadomość seniorów na rynku" - podkreślił prezes UOKiK.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.