Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Rzecznik Finansowy przeciw zaniżaniu wypłat z OC

RZECZNIKWSOCCznF

Rzecznik Finansowy proponuje wprowadzenie niezależnego rzeczoznawcy do likwidacji szkód z komunikacyjnego ubezpieczenia OC (Odpowiedzialności Cywilnej). Taką rekomendację wskazuje raport instytucji "Wytyczne nadzorcze w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych a praktyki zakładów ubezpieczeń". Rzecznik liczy, że dzięki wprowadzeniu niezależnego rzeczoznawcy mniej spraw będzie trafiało do sądów i więcej osób będzie po prostu zadowolonych z wypłaconego odszkodowania. Decyzję niezależnego rzeczoznawcy - według koncepcji Rzecznika Finansowego - zakład ubezpieczeń będzie mógł podważyć tylko powołując innego niezależnego rzeczoznawcę. Ten musiałby wykazać istotny błąd w wycenie przygotowanej przez rzeczoznawcę powołanego przez klienta ubezpieczyciela.

Biuro Rzecznika Finansowego zdaje sobie sprawę, że liczba skarg, która tam trafia, nie odzwierciedla rzeczywistego problemu. Część osób nawet, jeśli otrzyma zaniżone odszkodowanie, to w momencie kiedy ono wynosi kilkaset złotych, po prostu macha ręką i nie prowadzi dalej sporu.

"Dostrzegliśmy pewną lukę w systemie ochrony konsumentów. W momencie kiedy zakład ubezpieczeń według klienta wyceni zbyt nisko szkodę likwidowaną z polisy OC komunikacyjnego, to o ile w kwestii prawnej można liczyć na wsparcie Rzecznika Finansowego, o tyle w kwestiach technicznych, czyli wyceny szkody, niestety klienci mają problem z uzyskaniem takiego wsparcia" - wyjaśnił Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego. Podkreślił, że wystąpić o opinię do niezależnego rzeczoznawcy można będzie dopiero po rozpatrzeniu reklamacji przez ubezpieczyciela. "Liczymy, że dzięki temu rozwiązaniu mniej spraw będzie trafiało do sądów i więcej osób będzie po prostu zadowolonych z wypłaconego odszkodowania" - stwierdził Jaworski.

Generalnie najczęstszym problemem z likwidacją szkód jest wydłużanie terminu likwidacji, a w konsekwencji opóźnienie wypłaty odszkodowania, przyznanie go w kwocie niesatysfakcjonującej klienta lub odmowa wypłaty świadczenia. W takich sytuacjach można dochodzić swoich praw w samej firmie ubezpieczeniowej (pisząc odwołanie) i Rzecznika Finansowego lub w sądzie.

Kolejnym problemem zgłaszanym przez klientów Rzecznikowi jest sposób likwidacji szkody przez nieuprawnione kwalifikowanie jej jako szkody całkowitej. Ubezpieczyciele zaniżają wartość auta z czasu przed szkodą, a zawyżają wartość wraku pojazdu po szkodzie. W dodatku bardzo często nie udzielają pomocy w zbyciu wraku za ustaloną cenę.

Kłopoty są także z uzyskaniem pełnej refundacji za wynajem samochodu zastępczego. Ubezpieczyciele często tłumaczą to tym, że osoby fizyczne nie muszą korzystać z samochodu, a zgadzają się na pełną rekompensatę jedynie w określonych przypadkach, np. dojazdu na leczenie czy dowozu dzieci do szkoły. W 2015 r. weszły w życie wytyczne KNF (Komisji Nadzoru Finansowego), zgodnie z którymi ubezpieczyciel musi w każdym przypadku indywidualnie rozpatrzyć wniosek o zwrot kosztów pojazdu zastępczego.

Inne raporty Biura Rzecznika Finansowego.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Komisja Nadzoru Finansowego

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.