Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Ekspansja franczyzy

24-FRANCZYZACOTOCznF

W 2014 roku zadebiutuje na rynku tysięczna marka franczyzowa, podaje „Raport o rynku franczyzy”, przygotowany przez firmę PROFIT system. Najwięcej nowych systemów powstaje w gastronomii i branży odzieżowej.

(źródło: http://profitsystem.pl/raport-o-franczyzie)

Franczyza co to takiego?

Wiele firm obecnie działających na rynku, w różnych branżach pracuje na zasadzie franczyzy. Przekonał się o tym Pan Tadeusz, który zamierza otworzyć własną firmę. Pan Tadeusz nie ma jeszcze doświadczenia jako przedsiębiorca, ale już myśli o tym, aby jego firma była jak najbardziej dochodowym biznesem i w dłuższej perspektywie rozwijała się. Obawiając się jednak ryzyka prowadzenia biznesu na własny rachunek raczej zdecyduje się na skorzystanie ze sprawdzonego pomysłu innej firmy tzw. franczyzę.

Czym jest franczyza i na czym polega ?

Franczyza to inaczej współpraca pomiędzy niezależnymi przedsiębiorcami. Franczyzodawca udostępnia swoją koncepcję i markę, franczyzobiorcy, ale pobiera od niego opłaty za to, że może on korzystać z jego planu na biznes. Jeśli zdecydujemy się na prowadzenie firmy na zasadzie franczyzy to musimy w pierwszej kolejności podpisać umowę z franczyzodawcą. Umowa taka zawiera warunki i zasady wzajemnej współpracy pomiędzy franczyzodawcą

i franczyzobiorcą. W ramach zawartej pomiędzy stronami umowy, franczyzodawca przekazuje uprawnienia i obowiązki franczyzobiorcy. Franczyzobiorca uzyskuje wówczas prawo korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, metod prowadzenia firmy, wiedzy technicznej, systemów postępowania i innych praw. Przez cały okres trwania umowy franczyzobiorca ma możliwość korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy np.: szkoleń. Dla franczyzobiorcy istotne jest przestrzeganie wspólnych dla całej sieci zasad prowadzenia firmy i płacenie opłat franczyzowych.

Opłaty franczyzowe

Opłata podstawowa/wstępna – którą ponosi franczyzobiorca za przystąpienie do sieci franczyzodawcy. Franczyzobiorca otrzymuje prawo do prowadzenia firmy pod marką franczyzodawcy oraz zapewnienie ze strony franczyzodawcy wszystkich dodatkowych przywilejów przewidzianych w umowie pomiędzy stronami.

Opłaty bieżące – franczyzobiorca opłaca franczyzodawcy części z uzyskanego zysku, tytułem prawa korzystania z koncepcji, marki i wszystkich pozostałych warunków franczyzodawcy. Ponadto franczyzobiorca ponosi opłaty dodatkowe np.: opłata za fundusz reklamowy na finansowanie działań promocyjnych i reklamowych całego systemu.

Zalety franczyzy

- niskie ryzyko franczyzobiorcy w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej,

- niewielki wkład kapitału ze strony franczyzobiorcy,

- pomoc i wsparcie ze strony franczyzodawcy,

- korzyści dla franczyzobiorcy z tytułu uzyskania np.: metod prowadzenia firmy i pozostałych przywilejów,

- lepsze warunki umów z dostawcami,

- rozbudowa marki, rozwój firmy

Wady franczyzy

- podporządkowanie ze strony franczyzobiorcy (ograniczenie kreatywności) wszelkim narzuconym normom prowadzenia firmy wg zasad franczyzodawcy,

- brak możliwości samodzielnych decyzji w prowadzeniu firmy ze strony franczyzobiorcy,

- kontrola ze strony franczyzodawcy,

- dokonywanie opłat franczyzowych.

Iwona Karmasz

Źródła:

http://franchising.pl/abc-franczyzy/16/franczyza-czym-to-sie-je/

http://profitsystem.pl/raport-o-franczyzie

Słowa kluczowe: Kredyt bankowy

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.