Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Zaginął e-przelew

ZAGINALEPRZELEWCznF

Większość z nas przyzwyczaiła się już zapewne do comiesięcznych płatności przy użyciu przelewów online. Co jednak zrobić w przypadku, gdy zrealizowany przez nas przelew nigdy nie dotarł do odbiorcy, który miał go otrzymać?

Wykonywane samodzielnie przelewy są już standardem. Może zdarzyć się jednak tak, że wysłany przelew nigdy nie trafi do adresata. To stresująca sytuacja, szczególnie gdy przelewaliśmy dużą kwotę, jednak musimy pamiętać, że w systemach bankowych nic nie ginie – wystarczy więc na spokojnie przyjrzeć się sprawie i wyjaśnić problem.

Stary rachunek

Większość przypadków zaginionych przelewów jest niestety wynikiem błędów osób zlecających ich wykonanie. Do czynienia z taką sytuacją mamy, gdy przelew wyślemy na zamknięty już rachunek. Jeśli faktycznie doszło do jego zamknięcia, o czym nie wiedzieliśmy lub zapomnieliśmy, to pieniądze powinny powrócić na nasze konto w ciągu zaledwie kilku dni. Instytucja finansowa odbiorcy przelewu nie będzie w stanie przypisać go, więc automatycznie zwróci przelaną kwotę nadawcy.

Nieco większym problemem będzie sytuacja, gdy odbiorca złożył dyspozycję zamknięcia rachunku, jednak ten nadal widoczny jest w systemie. Nasze środki trafią wtedy na to konto, o czym odbiorca przelewu nie będzie miał pojęcia sądząc, że stary numer rachunku jest już nieaktualny. W takiej sytuacji najlepiej jest poprosić odbiorcę przelewu o kontakt z obsługującą go instytucją finansową – ta potwierdzi zmianę salda i będzie w stanie przekazać środki odbiorcy.

Zły rachunek

Może zdarzyć się jednak i tak, że pomylimy np. cyfry w numerze rachunku odbiorcy, przez co nasze środki trafią do zupełnie obcej nam osoby. Taka sytuacja nie powinna się zdarzyć, ponieważ system winien rozpoznać niepasujące do siebie dane odbiorcy i numer rachunku, jednak mimo wszystko nie można i takiego przypadku wykluczyć. W tej sytuacji najlepiej będzie, gdy skontaktujemy się z obsługującą nas instytucją finansową i  zgłosimy całe zdarzenie. Co ważne, także nieuprawnionemu odbiorcy naszych środków winno zależeć na zwrocie niesłusznie otrzymanego przelewu. Kodeks cywilny wskazuje bowiem, że uzyskanie korzyści majątkowej przez odbiorcę jest w takiej sytuacji niezgodne z prawem. Co za tym idzie, i w tym przypadku odzyskanie środków będzie prędzej czy później możliwe, jednak gdy nie spotkamy się z dobrą wolą niesłusznie otrzymującego przelew, to możemy być zmuszeni do  drogi sądowej.

(Fot. freeimages.com)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.