Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Z konta zniknęły pieniądze

CZYSTEKONTOCznF

Zniknięcie pieniędzy z konta osobistego zdecydowanie nie jest przyjemną sytuacją. Może ona mieć jednak różnorakie podłoże, od kradzieży, przez omyłkowe zaksięgowanie innej niż należna kwoty, po zdublowanie dokonanej transakcji. Co zrobić w sytuacji, gdy zorientujemy się, że na koncie brakuje środków?

W chwili, gdy tylko zdamy sobie z tego sprawę, należy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie instytucję finansową, tj. bank lub SKOK, z której usług korzystamy. Zgłoszenie tego typu przybiera postać reklamacji, która może zostać przekazana listownie, lub mailem. Jednak najkorzystniej i najpewniej będzie jeśli reklamację przekażemy w placówce, lub dzwoniąc na infolinię. Co ważne reklamacja tego typu przyjmowana jest dopiero po zaksięgowaniu danej transakcji na rachunku, co powiązane jest z charakterystyką systemów informatycznych instytucji finansowych.

Dane i rozpatrzenie

Reklamacja tego typu dotyczyć może nawet najmniejszych kwot, jednak winna być przez nas złożona w terminie nie późniejszym, niż 180 dni kalendarzowych od momentu zaksięgowania transakcji. W trakcie jej składania zostaniemy poproszeni o przekazanie wszystkich informacji, które mogą mieć związek z wypływem środków z rachunku. Instytucja finansowa posiadając te dane rozpocznie procedurę reklamacyjną, czyli sprawdzi czy doszło do kradzieży, pomyłki systemu informatycznego, czy przelew środków podyktowany był jeszcze inną okolicznością. Zawsze warto od razu poprosić o zastrzeżenie obecnej oraz wydanie nowej karty.

Niestety regulaminy większości instytucji finansowych nie precyzują czasu, w którym reklamacja tego typu powinna zostać rozpatrzona. Może to trwać równie dobrze dwa tygodnie, co trzy miesiące, choć zdarzały się także przypadki, gdy sprawy tego typu wyjaśniane były kilkanaście miesięcy. Odpowiedź na reklamację w sprawie powinna za to zostać nam przekazana zawsze w formie pisemnej.

Pocieszającą informacją jest to, że reklamacje tego typu są w znacznej większości uznawane za zasadne, tj. kliencie zgłaszający problem odzyskują niesłusznie pobrane im środki. Warto  także, aby każdorazowo dokładnie zapoznać się z umową oraz regulaminem instytucji finansowej, której jesteśmy klientem, ponieważ może okazać się, że warunki usługi obejmują także ubezpieczenie na taką ewentualność.

(Fot. sxc.hu)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.