Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Reklamacja w banku

REKLAMACJAWBANKUCznF

Bank niesłusznie pobrał z rachunku kwotę nienależnej prowizji, lub nie zgadzasz się z jego decyzją w istotnej dla ciebie sprawie? A może po prostu zbyt późno wypłacił transzę kredytu, która trafiła na twoje konto grubo po terminie? Jest na to sposób – to dobrze znana reklamacja. Prawo do złożenia reklamacji na dany produkt, lub usługę ma każdy ich nabywca. Nie inaczej kwestia wygląda w przypadku usług i produktów bankowych, które w każdym momencie korzystania z nich mogą zostać przez nas zareklamowane.

Procedura reklamacyjna

Trybów przekazania naszej reklamacji do banku może być kilka i uzależnione są one od danej instytucji, z którą współpracujemy. Reklamacje mogą więc zostać przekazane droga e-mailową, telefonicznie, za pomocą poczty tradycyjnej, czy systemu bankowości elektronicznej. Jeśli reklamacja dotyczy bardzo istotnej dla nas kwestii lub wysokiej kwoty, warto przekazać ją listem poleconym z potwierdzeniem odbioru, a najlepszym rozwiązaniem będzie, gdy do oddziału banku udamy się osobiście. Ważne jest, by do takiej wizyty odpowiednio się przygotować. Dotyczy to szczególnie podstawy składanej przez nas reklamacji. Skontrolujmy i zaznaczmy więc odpowiednie akapity umowy na dany produkt, wydrukujmy historię rachunku obrazującą np. datę i wysokość niesłusznie pobranej prowizji, a także zabierzmy z sobą kopie listów, czy wiadomości elektronicznych, o ile wcześniej prowadziliśmy z bankiem korespondencję w tej sprawie. Jeśli tak przygotujemy się do rozmowy, to złożenie reklamacji powinno zająć jedynie kilka minut. W części banków stosowane są specjalne formularze reklamacyjne, a w innych sprawa po prostu opisywana jest w systemie. Niezależnie od tego, poprośmy jednak o kopię dokumentu potwierdzającego złożenie reklamacji. Zwróćmy jednocześnie uwagę na to, że dokument ten opatrzny być winien datą złożenia reklamacji.

W innych wypadkach

Data potwierdzenia złożenia reklamacji jest istotna w kontekście terminu, w którym bank ustosunkuje się do naszego wniosku. W zależności od instytucji i wagi sprawy, czas ten może wynosić 7, czy 14 dni, jednak z reguły bank na rozpatrzenie reklamacji zastrzega sobie czas 30 dni. Jeśli bank przychyli się do reklamacji – sprawa załatwiona, jeśli jednak odrzuci ją, to możemy zdecydować się na złożenie kolejnej, bardziej dosadnej w treści reklamacji, lub podjąć decyzję o podjęciu bardziej radykalnych kroków. W takich przypadkach można bowiem skorzystać z pomocy Arbitra Bankowego, sądu polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego, czy rzecznika konsumentów, lub Federacji Konsumentów. Oby jednak do takiej konieczności nigdy nie doszło.

(Fot. Jean-François Gornet/wikimedia.org)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.