Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Przelew telefoniczny

TELEPRZELEWCznF

Osoby starsze najczęściej dokonują płatności bezpośrednio w oddziale instytucji finansowej, lub korzystają z przelewów na poczcie. Usługi te posiadają oczywiście swoje zalety, jednak nie pozbawione są i wad. Czy seniorzy mogą korzystać z wygodniejszej, a przy okazji tańszej możliwości?

Cena transakcji dokonywanych bezpośrednio w oddziałach banku nie jest oczywiście stała i zależy od kilku czynników. Zdaje się, że banki wyjątkowo cenią sobie jednak nakład pracy swoich pracowników, ponieważ za każdorazowe przekazanie dyspozycji przelewu w oddziale banku możemy zapłacić nawet 8 złotych. To dużo przy uwzględnieniu, że miesięcznie każdy z nas dokonuje minimum kilku przelewów choćby za prąd, czynsz, czy gaz.

Tańszą alternatywą jest w tym przypadku skorzystanie z dyspozycji przelewu na rachunek bankowy na poczcie, gdzie opłaty rozpoczynają się już od 2,5 zł, jednak wzrastają proporcjonalnie do wzrostu kwoty, jaką przelewamy na konto.  Przelew na poczcie nie eliminuje także dwóch ważnych niedogodności charakterystycznych dla transakcji dokonywanych w oddziałach, tj. wypisanie dyspozycji przelewu oraz odwieczne kolejki, które szczególnie w przypadku osób starszych mogą stanowić problem. Problem ten zostaje wyeliminowany dla przelewów internetowych, i choć są one w znacznej większości darmowe, to  często występuje tu bariera technologiczna powiązana z nieumiejętnością obsługi komputera, czy Internetu przez seniorów.

A może przez telefon?

Nie jest to wprawdzie powszechnie stosowana praktyka, jednak złożenie dyspozycji przelewu możliwe jest także przez telefon. Może się to odbyć w trakcie rozmowy z pracownikiem infolinii lub dzięki wykorzystaniu telefonicznego systemu instytucji obsługującej nasz rachunek. Wydaje się to nie tylko rozsądną, ale i wygodną opcją, przede wszystkim mając na uwadze dużą dowolność czasu i miejsca przekazywania dyspozycji. Jej przekazanie przez telefon eliminuje wystawanie w kolejkach i przy założeniu predefiniowania (wcześniejszego przypisania do listy odbiorców - autoryzowania) odbiorcy, także konieczność ciągłego podawania wszystkich danych przelewu. Po predefiniowaniu odbiorcy będziemy musieli podać jedynie jego nazwę oraz termin i kwotę przelewu. Złożenie dyspozycji przelewu przez telefon nie jest niestety z reguły darmowe, jednak jego koszty są w znacznej większości przypadków mniejsze do tego, ile zapłacilibyśmy udając się do oddziału.

(Fot. sxc.hu)

Słowa kluczowe: bankowość elektroniczna

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.