Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

BLIK – płacenie telefonem

PLATNOSCBLIKCznF

Ktoś telefonem przekazujący pieniądze do terminalu przy kasie to coraz częstszy widok w polskich sklepach. Zamiast gotówki do kiesy sprzedawcy trafia elektroniczny impuls. Kupujący miast portfela wyciąga smartfon. To wygodna forma płatności. Jednak czy zawsze bezpieczna? A co kiedy zgubimy aparat, albo zostanie skradziony? Przecież możemy spodziewać się nie tylko niechcianych rachunków za cudze rozmowy, ale też wyczyszczenia konta. A jeśli aparat zepsuje się? Czy nieuczciwy serwisant nie zaszaleje na nasz koszt?

BLIK to polski system płatności mobilnych oferowanych na razie tylko przez kilka banków i sieci telefonii komórkowej. System umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach i punktach usługowych, wypłaty gotówki z bankomatów, wpłaty we wpłatomatach, płatności w Internecie, a także wykonywanie przelewów na numer innego telefonu. Jednak, jak to zwykle bywa w przypadku takich nowinek, oprócz oczywistych korzyści, pojawiają się również realne zagrożenia. Generalnie powinniśmy stosować zasady bezpieczeństwa takie same jak w przypadku kart kredytowych. Największym bowiem niebezpieczeństwem dla naszych pieniędzy, bez względu na to w jakiej formie ich używamy, jest niefrasobliwość.

Ograniczyć ryzyko

  • Po pierwsze i niezbędne – we wszelkich operacjach w systemach płatności moblinych (a więc także w bankowości internetowej) trzeba omijać łączenie poprzez publiczne sieci Wi-Fi. Taka przestrzeń sprzyja różnym hakerom. Aplikacja internetowa w aparacie powinna być dodatkowo zabezpieczona programem antywirusowym.

  • Równie ważne będzie zabezpieczenie smartfonu/telefonu poprzez zastosowanie PIN-u lub hasła. Im bardziej oryginalna kombinacja znaków tworząca takie hasło, tym trudniej będzie ewentualnym złodziejom.

  • Ponadto bardzo ostrożnie musimy ustalać limity wypłat nie wymagających naszego uwierzytelnienia. Zasadniczo nie wymagają ich operacje o wartości poniżej 50 zł. Można to jednak zmienić. Jeśli jednak uważamy, że limit jest za niski, to podwyższajmy go po dokładnym rozpatrzeniu własnych potrzeb i możliwości. Bzdurą byłoby ustalenie takiej granicy na poziomie równowartości miesięcznej pensji, bo w razie czego momentalnie można zostać bez pieniędzy na bieżące wydatki.

  • Jeśli aparat nam się zepsuje i musimy oddać go do naprawy, to koniecznie trzeba wykasować hasła i historię płatności, oraz wylogować się z aplikacji.

  • Jeżeli zaś zapomnimy telefonu, to... jedynym ratunkiem będzie karta płatnicza lub poczciwa gotówka w kieszeni.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: bankowość elektroniczna

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.