Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Z kartą kredytową za granicą

KARTAZAGRANICACznF

Halina z mężem Grzegorzem, wybrali się na wymarzony urlop do Tajlandii. W planach był również tranzytowo Dubaj, a później kilkudniowe wypady do sąsiadujących z Tajlandią – Birmy, Laosu i Kambodży. Na tak długie wakacje (blisko pięciotygodniowe) postanowili wziąć niewiele gotówki, a zamiast niej karty kredytowe.

Karta Haliny była dodatkową kartą wydaną w ramach rachunku męża. Pierwszych płatności dokonał Grzegorz, dokonując dwukrotnie zakupów na lotnisku w Dubaju i korzystając oczywiście z karty kredytowej. Kwoty te nie przekraczały 200 zł. Następnych transakcji dokonywała już swoją kartą Halina, w Tajlandii i w Birmie. Po kilku dniach ich pobytu w Azji, kiedy ponownie jedno z nich chciało zapłacić za obiad, okazało się, że transakcja jest odrzucona. Tak więc, użyto drugiej dostępnej karty i sytuacja powtórzyła się. Na szczęście Halina i Grzegorz w tą podróż wybrali się z sąsiadami, którzy uregulowali rachunek. Pozostawieni zasadniczo bez środków, skontaktowali się z córką, aby wyjaśniła sytuację.

Zablokowana karta

Okazało się, że obie karty kredytowe zostały zablokowane. Blokady karty może dokonać bank – albo na wniosek jej użytkownika, albo jeśli uzna, że istnieje niebezpieczeństwo skimmingu (skopiowanie paska magnetycznego karty) lub podejrzewa, że karta została skradziona. W przypadku wyjazdów zagranicznych i używania karty kredytowej w różnych miastach, a tym bardziej krajach, należy poinformować o tym wcześniej bank. Jeśli tego nie zrobimy, bank bez podania przyczyny już po pierwszej transakcji za granicą może dokonać blokady karty. Nasi bohaterowie, mieli już wcześniej taką sytuację. Nie zgłosili wyjazdu i jedna z ich kart została zablokowana. Aby ją aktywować – użytkownik karty osobiście musi wykonać telefon do banku. Po weryfikacji danych osobowych, a następnie potwierdzeniu faktycznie dokonanych transakcji – karta zostanie odblokowana. Niestety, pamiętajmy, że połączenia w roamingu – kosztują, i to dużo. Tak więc Halina i Grzegorz, nauczeni doświadczeniem, tym razem powiadomili wcześniej bank o terminie wyjazdu i miejscach, w jakich będą przebywać.

Pieniądze banku

Czy mimo tego – bank mógł zablokować ich karty? Okazuję się, że tak. Trudno jest podać konkretne kryteria, kiedy może dojść do takiej sytuacji. W banku usłyszymy odpowiedź, że jest to „skomplikowany algorytm, na który składa się wiele czynników”. Z pewnością, jednymi z nich są kraje wysokiego ryzyka, jak również wysokość dokonywanych płatności. Możliwość dokonania przez bank blokady karty kredytowej jest formą zabezpieczenia. Pamiętajmy, że dostępne środki na karcie kredytowej nie są naszymi funduszami, a pieniędzmi banku. 

Oszczędź na rozmowie

Córce Haliny i Grzegorza, po wielu rozmowach z pracownikami banku, udało się uzyskać ważną informację. Okazało się, że istnieje alternatywa dla konieczności wykonania telefonu. Jest nią wysłanie wiadomości on-line. Taka możliwość jest jednak tylko, gdy mamy dostęp do bankowości internetowej. Wtedy po zalogowaniu na nasze konto w banku, wysyłamy wiadomość z potwierdzeniem wszystkich dokonanych kartą transakcji – wraz z podaniem dokładnej daty, miejsca oraz kwoty.

Automatyczna spłata karty

Jedynie Grzegorz miał dostęp do bankowości on-line. Wysłał maila według wskazówek córki, potwierdzając również operacje dokonane kartą żony (przez to, że była to dodatkowa karta w ramach jego rachunku). Odpowiedź otrzymał po kilku godzinach. Okazało się, że obydwie karty zostały zablokowane, ponieważ nie została w terminie spłacona minimalna kwota spłaty. Zaskoczeni, a jednocześnie oburzeni małżonkowie byli przekonani o tym, że przed wyjazdem specjalnie włączyli opcję „automatycznej spłaty karty”. Wchodząc w zakładkę „szczegóły karty”, oczywiście opcja ta była włączona, dlatego nie powinni się martwić spłatą. Do automatycznej spłaty karty mogłoby nie dojść, jeśli na naszym rachunku bieżącym nie byłoby wystarczająco środków. Jednak pieniądze na koncie Grzegorza były, a mimo tego nie doszło do automatycznej spłaty karty. Dopiero po wydaniu dyspozycji spłaty – karty zostały odblokowane.

Pamiętaj!

- zgłoś wyjazd zagraniczny do banku, jeśli masz zamiar korzystać z karty kredytowej, - upewnij się, że twoja karta kredytowa została spłacona w terminie, - jeśli nie, zadbaj o to, aby były dostępne środki na twoim rachunku bieżącym, - mimo włączonej opcji „automatycznej spłaty karty kredytowej”, sprawdź, czy faktycznie została ona uregulowana, - korzystaj z bankowości internetowej.

Magdalena Boryna

(Fot. sxc.hu)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.