Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Jak zabezpieczyć się przed skutkami upadku biura podróży?

BIUROUPADA

Pewnie część z nas wróciła już z urlopu, niektórzy dopiero co wybierają się, pozostali planują odpoczynek w późniejszym czasie. Jeśli zaliczamy się do grona tej ostatniej grupy osób i jeśli jeszcze nie skorzystaliśmy z oferty biura podróży, a zamierzamy to uczynić – warto podejść do organizowania letnich wakacji z pewną dozą ostrożności, aby ustrzec się w jak największym stopniu przed skutkami ogłoszenia upadłości przez biuro.

Warto wiedzieć, że wykupienie wycieczki w znanym biurze podróży nie gwarantuje nam, że nie spotkają nas żadne problemy z ewentualnym jego upadkiem. Nazwa i renoma biura nie świadczą o jego wiarygodności, co pokazały już przypadki niektórych biur podróży. Nieraz lepiej prosperują mali pośrednicy turystyczni działający na węższą skalę, specjalizujący się w organizowaniu wczasów do kilku wybranych krajów.

Co więc można zrobić, aby ustrzec się niemiłych konsekwencji upadku organizacji turystycznej?

Należy sprawdzić:

- czy dane biuro turystyczne widnieje w rejestrze prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki oraz czy znajduje się w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (www.turystyka.gov.pl). W rejestrze mieszczą się informacje m.in. o typie gwarancji, sumie gwarantowanego ubezpieczenia i dacie upływu gwarancji. Każdy organizator usług turystycznych zobowiązany jest do wykupienia gwarancji ubezpieczeniowej;

- czy organizacja turystyczna została wpisana do Krajowego Rejestru Długów. W KRD znajdują się informacje o nierzetelnych kontrahentach. Warto też skorzystać ze strony www.rzetelnafirma.pl;

- opinie na forach internetowych.

Mimo, że jesteśmy w stanie sprawdzić wiarygodność biura podróży na podstawie powyższych wskazówek nie mamy nigdy gwarancji, że biuro nagle nie ogłosi upadłości.

Dlatego warto pamiętać o jeszcze jednej możliwości zabezpieczenia się przed utratą wpłaconych na poczet wycieczki środków – mianowicie o usłudze tzw. obciążenia zwrotnego (ang. chargeback).

Skorzystać z niej można po opłaceniu wczasów dowolną kartą płatniczą (debetową, kredytową, przedpłaconą, charge). Wspomniana usługa pozwala odzyskać pieniądze z tytułu niedostarczenia towaru lub usługi. Upadłość biura podróży na pewno oznacza, że usługa nie została wykonana. Dochodzenie praw w takim przypadku odbywa się poprzez złożenie reklamacji w instytucji finansowej, która wydała nam kartę. Po przyjęciu reklamacji kontaktuje się ona z organizacją płatniczą (Visa, MasterCard), ta z kolei kieruje sprawę do instytucji rozliczającej transakcję, która wyjaśnia sprawę z akceptantem karty, czyli biurem podróży. Jeśli się to nie uda, to straty pokrywa specjalne ubezpieczenie.

Pamiętajmy, że jeśli zapłaciliśmy gotówką za wczasy, to mamy niewielkie szanse na jej odzyskanie. Często suma ubezpieczenia oraz majątek biura nie pozwalają na pokrycie wszystkich długów, czyli zwrot kosztów nagłego powrotu turystów z wakacji oraz opłaconych pobytów wakacyjnych. W pierwszej kolejności środki z kwoty ubezpieczenia przeznaczane są na zapewnienie powrotu do kraju, a pozostała pula ma pokryć koszty poniesione przez wczasowiczów.

Pomimo zastosowania wszelkich środków ostrożności, nigdy nie możemy mieć gwarancji, że nasz urlop odbędzie się bez żadnych problemów. Dlatego może warto samemu zaplanować sobie wakacje i wybrać się w podróż wybranego przez nas miejsca, gdzie sami zorganizujemy sobie pobyt?

(Fot. PAP/Lech Muszyński)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.