Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Zaczynamy edukację finansową

KIEDYUCZYCCznF

O tym, że warto oszczędzać przekonał się chyba każdy z nas. Oszczędzamy z wielu powodów i w różnych celach. I nieprawdą jest, że oszczędzanie jest tylko dla bogatych, bo z takim właśnie poglądem często się spotykam. Oszczędzanie jest dla każdego. Pamiętajmy jedynie o tym, aby robić to „z głową”. Ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy odkładaniem, a wydawaniem. Rozsądnie trzeba nie tylko wydawać, ale również oszczędzać. Bo człowiek oszczędny, to nie skąpy, czy chytry. Każdy bowiem ma swoje potrzeby i ich hierarchię.

Oszczędzania, tak jak wielu innych umiejętności uczymy się w praktyce. Im wcześniej zaczniemy stosować w życiu pewne zasady i narzędzia, tym skuteczniej będziemy się nimi posługiwać. Innymi słowy „czym skorupka nasiąknie za młodu, tym na starość trąci”. Dlatego rozsądnego gospodarowania pieniędzmi i oszczędzania powinniśmy uczyć się od najmłodszych lat.

Jak nauczyć dziecko zarządzania finansami?

Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem jest dawanie kieszonkowego. W aspekcie edukacji finansowej kwota wypłacanego kieszonkowego nie ma znaczenia. Dawanie kieszonkowego jest jednym z narzędzi do samodzielnego, skutecznego i świadomego zarządzania swoimi finansami. Daje możliwość decydowania o swoich potrzebach i zachciankach, stawiania celu oszczędzania i uczenia się gospodarowania swoimi pieniędzmi. Nawet jeśli według nas dzieci będą wydawać mało rozsądnie, pozwólmy im na to. W jaki inny sposób mogą przekonać się, że wydanie np. tygodniówki już pierwszego dnia spowoduje męczarnie i długie oczekiwanie na kolejną „wypłatę”. Jeśli ich zachcianki będą przekraczać potrzeby, to po pewnym czasie same zauważą, że nie uda im się zrealizować celu oszczędzania, że nie tędy droga. Oczywiście kieszonkowe i oszczędzanie, to tylko jeden z aspektów, które powinny poznawać nasze pociechy od najmłodszych lat. Dzieci są bardzo bystrymi obserwatorami i im szybciej dowiedzą się co to są pieniądze, budżet domowy, czym różni się potrzeba od zachcianek, tym łatwiej i bardziej świadomie będą poruszać się w świecie finansów.

Edukacja finansowa

Wychodząc naprzeciw potrzebie edukacji finansowej Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej w Gdyni opracowało autorski projekt „Moje pierwsze pieniądze” skierowany do najmłodszych uczestników rynku finansowego – uczniów nauczania początkowego. Jego celem jest pokazanie prawidłowych zachowań konsumenckich, nauczenie jak świadomie podejmować decyzje finansowe. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatów przez nauczycieli/trenerów, w wymiarze 15 godzin lekcyjnych. W ramach projektu przygotowaliśmy przewodnik metodyczny dla nauczycieli a dla uczniów podręcznik „Moje pierwsze pieniądze” wraz z płytą zawierającą animacje multimedialne, który w przystępnej formie, dostosowanej do potrzeb i możliwości dwóch grup wiekowych (klasy I oraz II-III) porusza między innymi takie zagadnienia jak: kształtowanie świadomości różnych form pieniądza, rozumienie znaczenia pieniądza jako środka wymiany, geneza pieniądza, pojęcie wymiany barterowej, współczesne formy pieniądza, kształtowanie nawyku oszczędzania i planowania, rozróżnienie potrzeby od zachcianki, konsument i podejmowanie decyzji zakupowych, pojęcie sprawiedliwego handlu i charytatywności. Zarówno przewodnik metodyczny jak i podręcznik są autorstwa Mileny Rudasz-Boryczko i Marcina Boryczko. Dodatkowo każdy z uczestników projektu otrzymuje gadżet – skarbonkę.

Obecnie Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej prowadzi rekrutację do VI edycji projektu „Moje pierwsze pieniądze”. Do tej pory projekt został zrealizowany w 29 szkołach na terenie Trójmiasta, Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Białej Podlaskiej oraz w Dobryniu Dużym i Komarnie. Wzięło w nim udział 66 nauczycieli oraz 1348 uczniów z całej Polski.

Magdalena Nastrabasz-Janczarska

(Fot. sxc.hu)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.