Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

UOKiK: Uwaga na pośrednika w ubezpieczeniach

GOLDBERGSONSCznF

Przedstawiciele firmy Goldberg & Sons z Chorzowa dzwonią do konsumentów i proponują spotkania, podczas których namawiają na zmianę ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Wprowadzają klientów w błąd m.in. co do kosztów rezygnacji z ubezpieczenia i rzeczywistych kosztów zawarcia nowej umowy. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dociera coraz więcej skarg konsumentów na działanie przedstawicieli chorzowskiego przedsiębiorstwa.

Ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy to część składowa ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK), określanej również mianem polisy inwestycyjnej. Jest to rozwiązanie finansowe bardzo często proponowane przez doradców i pośredników jako sposób na systematyczne oszczędzanie czy gromadzenie kapitału na dodatkową emeryturę.

Według komunikatu o ostrzeżeniu UOKiK, przedstawiciele pośrednika ubezpieczeniowego proponują tym, którzy mają ubezpieczenia z elementem kapitałowym, rezygnację z obecnej umowy i zawarcie nowej. Zapewniają przy tym o możliwości bezkosztowego wycofania się z dotychczasowej polisy. Ewentualne opłaty ma ponosić pośrednik lub jego przedstawiciel. Nie informują też, że rozwiązanie nowej umowy w przyszłości będzie wiązało się z dodatkowymi opłatami. W rzeczywistości żadne opłaty likwidacyjne nie są pokrywane przez przedsiębiorcę. Konsument musi je zapłacić sam w całości.

Z otrzymywanych przez UOKiK skarg wynika, że pośrednik wprowadza konsumentów w błąd także w zakresie wysokości składki ubezpieczeniowej, możliwości rezygnacji z ubezpieczenia czy okresu jego obowiązywania.

W związku z napływającymi sygnałami, prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Goldberg & Sons oraz zdecydował o ostrzeżeniu konsumentów. Takie praktyki mogą powodować bowiem znaczne straty finansowe i niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.

"Przedstawiciele Goldberg & Sons narażają swoich klientów na straty finansowe. Mogą oni podejmować niekorzystne dla siebie decyzje i wybierać produkty niedostosowane do własnych potrzeb i możliwości finansowych. Po zawarciu umowy mogą też być zaskoczeni opłatami związanymi z likwidacją starej polisy i rzeczywistymi kosztami ubezpieczenia, które było im przedstawiana jako tańsze" – stwierdził Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, ostrzeżenia są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez UOKiK szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę nielegalnej praktyki, która może narazić szeroki krąg konsumentów na znaczne straty finansowe lub niekorzystne skutki. Ostrzeżenia są zamieszczane na stronie internetowej urzędu.

Fot. pixabay.com

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.