Robienie zakupów z głową to niełatwa sztuka, zwłaszcza gdy nadchodzi okres wyprzedaży i promocji. Chcąc osiągnąć duże zyski, stosuje się wiele sztuczek, które mają na celu umożliwić ,,wyciągnięcie’’ z portfela klientów jak najwięcej pieniędzy. Do opracowywania skutecznych mechanizmów manipulacji sklepy zatrudniają specjalistów od marketingu i reklamy, którzy w umiejętny sposób potrafią wpływać na zachowania i emocje konsumentów.
Jak wynika z przeprowadzonych badań, dzięki odpowiedniej muzyce i panującej atmosferze klient dokonuje więcej zakupów niż z góry zaplanował. Duży wpływ na zachowania konsumentów ma również wystrój i kolorystyka pomieszczenia. Większość dużych sklepów stawia na kolor czerwony, gdyż pod jego wpływem klienci dokonują nieprzemyślanych zakupów. Wielkość koszyków również nie jest bez znaczenia. Duże wózki maja na celu zasugerowanie klientom, że powinni dokonać bardzo dużych zakupów. Rozmieszczenie towarów na półkach również nie jest przypadkowe. Na poziomie wzroku kupującego zawsze umieszczone są towary, które są drogie lub takie, których sklep chce się jak najszybciej pozbyć.
Jak zatem uchronić się przed zbędnym wydawaniem pieniędzy na niepotrzebne artykuły?
W celu zaoszczędzenia pieniędzy warto również skorzystać z wszelkiego rodzaju kart rabatowych, zniżek i upustów.