Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Kupić bezpieczne i oszczędne opony

CENAOPONUOKIKCznF

Nie zawsze najniższa cena jest rzeczywistą oszczędnością. Istnieje nawet polskie przysłowie, które dobrze oddaje tę sytuację: Biednych nie stać na tanie rzeczy. Ta zasada szczególnie sprawdza się w dzisiejszych czasach, kiedy sklepy zalewa coraz bardziej masowa produkcja artykułów w praktyce jednorazowych, mimo posiadanych przez nie wielomiesięcznych gwarancji. Mądrość ludowa staje się zaś bezcenna, gdy kupujemy produkty, od których ma zależeć nasze życie i zdrowie. Takim towarem są niewątpliwie opony samochodowe.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedstawił wyniki ogólnoeuropejskiego badania jakości opon. Wnioski mogą być zaskoczeniem, bo okazało się, że – zgodnie z wymogami prawa – uwagi objęły jedynie 3 proc. badanego ogumienia. W polskiej części testu skontrolowano 158. przedsiębiorców – głównie dystrybutorów, ale także kilkunastu importerów. Sprawdzono oznakowanie 1111 partii opon, w tym – letnich ponad 800 letnich i zimowych ponad 300. Tylko do 32. z nich zgłoszono zastrzeżenia ze względu na niewłaściwe oznakowanie lub jego brak. W przypadku 12 partii inspektorzy znaleźli nieprawidłowości w dokumentacji technicznej, np. brak danych producenta, odmienne parametry niż na etykiecie. 10 losowo wybranych opon z Polski trafiło do francuskiego laboratorium, w którym wszystkie pomyślnie przeszły testy, czyli to o czym zapewniali w swoich informacjach producenci okazało się prawdą.

Stąd specjaliści radzą zwracać baczną uwagę, czy na oponie lub w jej pobliżu jest etykieta oraz sprawdzać na niej:

  • efektywność paliwową (ikona z dystrybutorem) - opony najwyższej klasy A pozwolą ci zaoszczędzić do 7,5 proc. paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G;

  • przyczepność na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem) – na mokrej jedni najszybciej wyhamujesz na oponach klasy A. Przy prędkości 80 km/h twoja droga hamowania będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G;

  • zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem) - skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek – im więcej z nich jest czarnych, tym auto jedzie głośniej; dodatkowo podawana jest liczba decybeli, jakie wydają opony przy prędkości 80 km/h.

Widać więc, że opony wyższych klas, a więc z reguły droższe, powodują istotne oszczędności w zużyciu paliwa, a także zapewniają bezpieczniejszą i bardziej komfortową jazdę.

Warto też wcześniej zaplanować nabycie kompletu dobrych opon, by po pierwsze - nie być zmuszonym do nerwowych zakupów w chwili awarii, a po drugie - zgromadzić odpowiednią kwotę pieniędzy na wybrane ogumienie wyższej klasy. Należy również pamiętać, że marka produktu w dzisiejszych czasach sama przez się nie jest gwarancją jakości. Od czasu, kiedy wielkie koncerny przerzuciły się na tanią i masową produkcję np. w Chinach, związek marka-jakość nie zawsze się sprawdza.

Fot. pixabay.com

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.