Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Cechy kredytu hipotecznego

CECHYHIPOTECZNEGOCznF

Wybór kredytu hipotecznego powinien być poprzedzony wnikliwym porównaniem ofert wielu instytucji oferujących tego rodzaju produkt. Chodzi przy tym oczywiście o dobór kredytu możliwe najtańszego. Musimy przy tym pamiętać, że my sami posiadamy także spory wpływ na ogólny koszt kredytu.

Pierwszymi czynnikami, jakie winniśmy wziąć pod uwagę jest sama wysokość kredytu oraz jego waluta. Są to zmienne, które wpływają bezpośrednio na wysokość marży kredytodawcy, a jak wiemy, ta jest jednym ze składników oprocentowania nakładanego na nasze zobowiązanie. Inną zmienną, jaką powinniśmy wziąć pod uwagę jest czas kredytowania. Czym będzie on dłuższy, tym proporcjonalnie wyższe będą także koszty obsługi kredytu. Kontrolując poszczególne oferty instytucji finansowych poprośmy więc o symulacje spłaty kredytu dla rożnych okresów. Pozwoli to na dobór możliwe korzystnego względem kosztowym rozwiązania, którego comiesięczna rata nie będzie zbyt wysoka.

Loan To Value

Poza dość oczywistymi cechami kredytu uwzględnić należy także m.in. współczynnik LTV. Loan To Value, to wyrażony w procentach stosunek pomiędzy wysokością kredytu, a wartością nieruchomości – zabezpieczenia kredytu. Na jego wysokość wpływa więc przekazywany przez nas tzw. wkład własny, który czym większy, tym bardziej obniża on wskaźnik LTV. Jego obniżenie powoduje jednocześnie spadek marży kredytu, ponieważ jego udzielenie powiązane jest z mniejszym stopniem ryzyka.

Oczywiście nie brakuje instytucji, które bez problemu sfinansują kredyt o LTV 100%, jednak poza podwyższoną marżą może on być także droższy z powodu konieczności ubezpieczenia brakującego wkładu własnego. Najczęściej ubezpieczeniu podlega cała wartość kredytu przewyższająca LTV 80%. W tym miejscu zwrócić należy uwagę także na to, ze instytucje finansowe wymagać mogą dodatkowych ubezpieczeń, np. od utraty pracy, czy na życie. Pamiętajmy, że one również kosztują.

Wiarygodność

Kredytodawcy zwykli wynagradzać swoich starych klientów, z którymi współpracują już od jakiegoś czasu. Zredukowany poziom marży podyktowany jest tu wiarygodnością klienta – instytucja finansowa ma przecież wgląd do całej jego historii finansów. Powiązanym z tym powodem obniżenia marży będzie więc oczywiście także nasza zdolność kredytowa. Wyższa zdolność kredytowa niejako gwarantuje kredytodawcy, że nie będziemy mieli problemu z późniejszą spłatą kredytu. Pamiętajmy jednak, że zdolność kredytowa, to nie tylko wysokość naszych zarobków, ale także poziom naszych wydatków, wielkość gospodarstwa domowego, czy wcześniej zaciągnięte kredyty, które znacząco obniżają poziom naszej zdolności kredytowej.

Promocja promocji nie równa

Potencjalny kredytodawca może nam także zaproponować, że obniży on wartość oprocentowania, jeśli skorzystamy z jego innych produktów. Może być to np. rachunek osobisty czy karta kredytowa.

Pamiętajmy jednak, że korzystając z tej promocji możemy zostać zobligowani do wykorzystywania dodatkowego produktu w określonym zakresie przez kilka lat. Jeśli nie będziemyspełniali warunków promocji, to marża najpewniej zostanie natychmiast podniesiona. Rozważając tego typu „oferty wiązane” zwróćmy uwagę także na to, że produkty te mogą okazać się usługami płatnymi. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z nich przeliczmy koszty i zyski, jakie powiązane będą z ich uruchomieniem. Wszystko po to, by nie okazało się, że dopłacimy do tej świetnej promocji.

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.