Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Czy towar przeceniony podlega reklamacji?

PRZECENYCznF

Pani Monika kupiła na wyprzedaży zimowy płaszcz. Kiedy wróciła do domu i obejrzała go dokładnie - zauważyła, że jest on uszkodzony. Bez chwili namysłu udała się do sklepu, by wymienić towar. Od ekspedientki usłyszała, że produkty przecenione nie podlegają reklamacji. Czy rzeczywiście konsument kupując przeceniony towar nie ma prawa do reklamacji?

W czasie posezonowych wyprzedaży sprzedawcy często informują klientów, że przecenione towary nie podlegają reklamacji. Z takimi informacjami konsumenci mogą spotkać się przy kasach lub bezpośrednio na towarach. Warto pamiętać, że zabiegi tego typu są niezgodna z prawem i w żaden sposób nie wywołują negatywnych skutków dla klienta.

Prawo do reklamacji

Konsumenci mają prawo do złożenia reklamacji zakupionego towaru w przypadku ujawnienia się wady. Uprawnienie to odnosi się zarówno do produktów zakupionych w warunkach wyprzedaży, jaki i po obniżce cen. Do złożenia reklamacji niezbędny jest paragon.

W jakich przypadkach można żądać reklamacji zakupionego towaru?

Zgodnie z obowiązującą ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, nie można dokonywać reklamacji, jeżeli wada zakupionego towaru była znana konsumentowi podczas zakupu (np. produkt posiadał widoczne odbarwienia, dziury lub zepsuty zamek).

Przyjmuje się, że skoro podczas zakupu nabywca wiedział o wadzie produktu, to niejako zgodził się na nabycie niepełnowartościowego towaru.

Konsument może żądać reklamacji zakupionego towaru, jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta o ukrytych wadach produktu lub gdy towar jest niezgodny z umową.

Niezgodność towaru z umową

O niezgodności towaru z umową mówimy, gdy:

- nie nadaje się on do tego, do czego jest zwykle używany (np. przemakające kalosze,zegarek wodoodporny przepuszczający wodę),

      - nie posiada właściwości jakie powinien cechować taki produkt (np. podpałka do grilla nie pali się),

- towar nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi (np. telefon komórkowy nie posiada funkcji blokady klawiatury, o której wspominał sprzedawca w opisie),

     - wystąpiły nieprawidłowości z zamontowaniem i uruchomieniem towaru, jeżeli czynności te zostały wykonane podczas sprzedaży (np. telewizor był źle przewożony i po zamontowaniu nie działał).

Sprzedawca jest odpowiedzialny za niezgodność towary z umową przez dwa lata od daty jego zakupu. Konsument ma natomiast dwa miesiące na zgłoszenie ukrytej wady produktu. Sprzedawca w żaden sposób nie może skrócić tego okresu nawet, jeśli towar jest przeceniony.

Zwrot towaru

Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu zakupionego towaru lub jego wymiany na inny - niezależenie od tego czy produkt ten były zakupiony w normalnej czy promocyjnej cenie.

Odstępstwem od reguły są zakupy dokonywane przez Internet, telefon lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, kupujący dokonując zakupów na odległość ma prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyn w ciągu 10 dni od jego zakupu.

Sylwia Koszyk

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.