Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Wielka kara za reklamy pseudoleków

SUPLEMENTYUOKIKCznF

Reklamy środków na katar wprowadzały konsumentów w błąd. Suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Na producenta - Aflofarm Farmacja Polska - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę prawie 26 mln zł. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w kwietniu 2016 r.. Wątpliwości UOKiK wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, bo w spotach telewizyjnych stworzono błędny obraz, że są lekami.

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością – przypomina UOKiK. Zdaniem Urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były reklamowane jako posiadające właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem) i scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Na zlecenie UOKiK, sprawdzono jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdziły zarzuty. Znaczna część badanych konsumentów była przekonana, że produkty te mają właściwości lecznicze. Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w specjalnym komunikacie zauważył; "Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza".

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła 25 809 824 zł. Spółka zmieniła już kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Mają pojawić się w telewizjach i na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. UOKiK prowadzi jeszcze postępowanie dotyczące suplementu diety Magmisie.

Upewnić się, że to suplement, a nie lek

Sprawdź w rejestrze prowadzonym przez Główny Inspektorat Sanitarny, czy suplement, który chcesz kupić, znajduje się w tym wykazie. Spis dostępny jest na tej stronie www.

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom. Niektóre składniki znajdujące się w lekach występują także w suplementach diety. Ich zawartość jest jednak niższa, więc nie wykazują działania leczniczego. Przykładowo witamina D może występować w suplemencie diety lub leku, lecz tylko w tym drugim przypadku, przy odpowiedniej dawce, wykazuje właściwości lecznicze. Reklamy suplementów diety błędnie sugerują, że te produkty leczą i są remedium na liczne dolegliwości.

Fot. pixabay.com

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.