Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Wiedza niezbędna przed urlopem

PRZEDURLOPEMCznF

Jeśli chcemy, by nasz urlop przebiegł w beztroskiej atmosferze, to najpierw musimy przejść organizacyjną gorączkę. Im lepiej się przygotujemy przed – tym lepiej wypoczniemy w trakcie. Noclegi, wyżywienie, transport, paszporty i wizy, ubezpieczenie – to tylko część spraw, które musimy załatwić przed wyjazdem na wakacje.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zbadał jaka jest świadomość koniecznych działań przedurlopowych wśród Polaków. Okazało się, że ponad dwie trzecie klientów biur podróży czyta umowy przed podpisaniem, a co piąty zna termin na złożenie reklamacji wycieczki. Generalnie, świadomość konsumencka poprawia się – wynika z tego sondażu UOKiK. Badania takie są zlecane przed Urząd od 2012 roku. W tym czasie ponad dwukrotnie wzrósł odsetek znających termin na reklamację imprezy turystycznej.

Nadal jednak nie wszyscy kojarzą, że wycieczka z touroperatorem oznacza zakup co najmniej dwóch, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) w jednym pakiecie. Tymczasem na wakacje z biurem podróży wyjeżdża ponad jedna trzecia Polaków (36 proc.). Z raportu UOKiK wynika, że najbardziej obawiamy się upadłości organizatora wycieczki, co zadeklarowała blisko jedna piąta badanych (19 proc.), różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem oraz złej obsługi (po 10 proc. odpowiedzi).

Dbajmy o siebie samych

Sondaż Urzędu wykazał ponadto, że nadal warto przypominać polskim turystom podstawowe zasady dbania o swoje prawa. Warto więc wiedzieć, że umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Obecnie niecała połowa, wybierających się na urlop, Polaków zawsze sprawdza warunki kontraktu (48 proc.), natomiast 20 proc. tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Rok temu każdorazowe czytanie umów deklarowało 64 proc. ankietowanych, a 4 proc. przyznawało, że robi to tylko w odniesieniu do zagranicznych imprez turystycznych. Podobnie jak w ubiegłym roku, co trzeci (32 proc.) przyznał, że w ogóle nie czyta umów. Na szczęście, odsetek klientów biur podróży, którzy w ogóle nie czytają kontraktów przed podpisaniem spada (2013 – 50,8 proc, 2012 – 57 proc.). 

Reklamacja imprezy turystycznej

19 proc. Polaków, pytanych w ostatnim badaniu UOKiK, poprawnie odpowiedziało, że termin zgłoszenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki, wynosi 30 dni od zakończenia wyjazdu. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. Takie czynniki określa i w oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka: http://www.konsument.gov.pl/files/t_frankfurcka.pdf . Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

Konsumentów zapytano też m.in. czy wiedzą jaki skutek prawny wiąże się z brakiem odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia. Poprawną odpowiedź – uważa się, że organizator turystyki uznał reklamację za uzasadnioną – wskazało 28 proc. respondentów.

Turystom doradza 36 instytucji

W tym roku we wspólnej akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” bierze udział 36 instytucji. Wspólnie informują one m.in. o bezpieczeństwie oraz prawach i obowiązkach, o których należy pamiętać przed urlopem wypoczynkowym. Szczegóły tej akcji dostępne są na stronie www: https://uokik.gov.pl

(Fot. freeimages.com)

Słowa kluczowe: Tanie wakacje

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.