Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Towar niezgodny z umową! Reklamuj go!

JAKREKLAMOWACCznF

Okazało się, że zakupiony przez ciebie towar w sklepie jest niezgodny z umową. Czy wiesz, co powinieneś zrobić w takiej sytuacji? Złóż reklamację. Poniższe informacje pomogą ci w sporządzeniu pisma reklamacyjnego.

W pierwszej kolejności, należy odnaleźć dowód zakupu towaru

Zazwyczaj będzie to paragon. Innym dokumentem potwierdzającym zakup może być rachunek lub faktura. Dlaczego ten dokument jest tak istotny? Po pierwsze – bez niego twoja reklamacja nie zostanie przyjęta przez sprzedawcę. Po drugie – zawiera on niezbędne do przygotowania pisma reklamacyjnego informacje. Są to m.in.: data zakupu towaru, nazwa towaru (marka, symbol), dane sprzedawcy (sklepu).

Gdy już mamy paragon w ręku, możemy przystąpić do pisania

Pierwszą z informacji są dane konsumenta, czyli osoby składającej reklamację. Oprócz tych podstawowych, jak imię, nazwisko i adres, dla ułatwienia a przede wszystkim przyspieszenia kontaktu, warto podać numer telefonu i adres e-mail.

Nie można zapomnieć o miejscu i dacie złożenia pisma

Kolejna informacja, to dane sprzedawcy, które należy spisać z paragonu. Musimy pamiętać, że składając reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową – składamy ją do sprzedawcy, który nie ma prawa odesłać nas do producenta czy punktu serwisowego.

Data zakupu i nazwa towaru to punkty, których nie może zabraknąć

Następnie, w sposób jak najbardziej szczegółowy należy opisać niezgodność towaru z umową – na czym dokładnie polega. Niezbędną informacją w tym miejscu będzie podanie daty wykrycia niezgodności. Tutaj ustawodawca chroni sprzedawcę, ograniczając konsumenta terminem złożenia pisma. Oznacza to, że kupujący od dnia stwierdzenia niezgodności ma 2 miesiące na zawiadomienie o tym sprzedawcy. Jeśli tego nie zrobi – traci możliwość reklamowania towaru!

Następny krok – to określenie żądania,

czyli wskazanie, w jaki sposób sprzedawca powinien doprowadzić towar do stanu zgodnego z umową. W pierwszej kolejności konsument ma prawo żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. I tu pojawia się pytanie, „czy to oznacza, że nie można żądać zwrotu pieniędzy”? Możemy żądać pieniędzy, ale tylko w określonych przypadkach. Przede wszystkim niezgodność musi być „istotna” i naprawa albo wymiana są niemożliwe. Także w przypadku, kiedy wymienione wyżej dwie opcje narażają kupującego na znaczne niedogodności, lub gdy sprzedawca w odpowiednim czasie nie spełnił naszego żądania – wtedy dopiero możemy odstąpić od umowy, bądź domagać się obniżenia ceny. Określając żądanie, warto je uargumentować.

Składając pismo bezpośrednio w sklepie można dodać w nim zapis o sposobie powiadomienia o rozpatrzeniu reklamacji. Wcześniej uzgadniając ze sprzedawcą, czy poinformuje nas telefonicznie, wyśle e-mail lub list pocztą tradycyjną.

Ostatnim już punktem jest termin przekazania towaru zgodnego z umową

Jest on o tyle ważny, ponieważ ustawodawca nigdzie nie wskazuje tego terminu. W związku z czym, sprzedawca tak właściwie możne naprawiać nasz towar, jak długo zechce.

Na koniec, nie zapomnij, aby podpisać się. Jeśli twoje pismo zawiera załączniki, należy sporządzić ich listę.

Pamiętaj!

- jeśli z wykrytą niezgodnością towaru z umową, wiążą się dodatkowe koszty np. demontażu, montażu, robocizny lub transportu – masz prawo żądać ich zwrotu;

- oddając paragon wraz z reklamacją, zrób wcześniej jego kopię i zachowaj ją;

- wysyłając pismo reklamacyjne, koniecznie wyślij je listem poleconym, a najlepiej za potwierdzeniem odbioru;

- przekazując pismo osobiście w sklepie, miej przygotowaną jego kopię; poproś, aby sprzedawca przyjmujący reklamację potwierdził to na kserokopii (imię i nazwisko oraz podpis sprzedawcy, pieczątka sklepu i data);

- sprzedawca ma 14 dni, aby ustosunkować się do żądania konsumenta; jeśli nie zrobi tego w tym terminie, uznaje się, że uznał je za uzasadnione.

Podstawa prawna Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z dnia 05 września 2002r. nr 141 poz. 1176, ze zmianami).

Magdalena Boryna

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.