Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Rzekomo tańszy prąd

TANSZYPRADUOKIKCznF

Sprzedawcy energii celowo wprowadzali w błąd głównie starszych ludzi – twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Akwizytorzy odwiedzają odbiorców energii w ich domach i obiecują obniżenie opłat za podpisanie z nimi nowej umowy na dostarczanie energii elektrycznej. Twierdzą przy tym, że dostawca pozostanie ten sam, a zmieni się tylko cena. Po licznych skargach oszukanych do UOKiK, niektóre z firm mają wypłacić rekompensaty. Problem dotyczy nie tylko sprzedawców prądu, ale i usług telekomunikacyjnych.

Poszkodowani autorzy zawiadomień do UOKiK twierdzili, że zostali wprowadzeni w błąd przez spółki sprzedające energię elektryczną: Novum, Energetyczne Centrum (sprzedaje także gaz) oraz Energa-Obrót. Osoby reprezentujące te firmy, podczas wizyty w domu podawały się za przedstawicieli dotychczasowego sprzedawcy prądu. Informowali, że potrzebna jest zmiana umowy, a jako powody przedstawiali m.in. konieczność aneksowania kontraktu, zmiany przepisów prawa, czy likwidację obecnego sprzedawcy energii. Zapewniali przy tym, że rachunki będą niższe, a przedstawiciele Energetycznego Centrum straszyli nawet, że brak podpisu skutkować będzie wyłączeniem prądu. Po pewnym czasie okazywało się, że w rzeczywistości konsumenci podpisali umowę z nowym przedsiębiorcą, a zamiast obniżki musieli co miesiąc opłacać wyższe rachunki za prąd. Ponadto spółki Novum i Energetyczne Centrum nie informowały, że konsumenci będą musieli opłacać dwie faktury. Pierwszą za energię od poprzedniego operatora, a drugą za jej sprzedaż - od nowego przedsiębiorcy. Z kolei klienci Energa-Obrót musieli ponosić koszty dodatkowej opłaty handlowej.

"Na szczególną krytykę zasługuje fakt, że oferta skierowana była głównie do osób starszych. Przedsiębiorcy mogli wykorzystać, że seniorzy mają wysoki poziom zaufania do innych ludzi i nie przypuszczają, że miły, dobrze ubrany akwizytor może wprowadzać ich w błąd" – stwierdził UOKiK w swoim komunikacie. Urząd zaapelował do osób starszych o ostrożność przy zawieraniu tego typu umów. Podkreślił, że nie ma obowiązku podpisania umowy w obecności przedstawiciela handlowego. Lepiej poprosić o pozostawienie przez niego danych lub proponowanej umowy. Potem, przede wszystkim trzeba sprawdzić, z kim mamy do czynienia. Najlepiej zadzwonić pod numer telefonu dotychczasowego sprzedawcy, który można znaleźć na fakturze i zapytać, czy to jego akwizytor był w naszym domu. UOKiK zachęca też do składania reklamacji u przedsiębiorców, którzy wprowadzili nas w błąd. "Skargi, które złożyli konsumenci mogą później stanowić podstawę kształtowania zobowiązań w decyzjach UOKiK" - radzi prezes Urzędu, Marek Niechciał.

Wskutek interwencji UOKiK, nieuczciwe firmy zgodziły się na wypłacenie rekompensat poszkodowanym konsumentom:

Energetyczne Centrum

Zwróci lub umorzy konsumentom, którzy rozwiązali umowy, wszelkie koszty jakie ponieśli z tego tytułu oraz wypłaci im rekompensatę w wysokości 30 zł. 15 zł otrzymają z kolei klienci, którym udało się odstąpić od umowy w terminie przewidzianym przez prawo lub kontrakt wygasł. Dotyczy to osób, które w ciągu roku od zawarcia umowy złożyły skargę.

Novum

Zobowiązanie spółki dotyczy m.in. osób, które złożyły skargę w ciągu czterech miesięcy od podpisania umowy. Skorzystają z niego także konsumenci, którzy poskarżyli się później - jeżeli przy zawarciu umowy nie podpisali oświadczenia, w którym m.in. potwierdzili świadomość, że Novum jest konkurencyjnym podmiotem wobec innych sprzedawców energii. Konsumenci, którzy spełniają te warunki i nadal są klientami spółki będą mogli bezpłatnie rozwiązać umowę. Ci, którzy zapłacili lub mieli zapłacić za rezygnację z kontraktu otrzymają zwrot lub umorzenie tych kosztów, a także rekompensatę - 46,13 zł.

Energa-Obrót

Klienci Energi-Obrót mogą liczyć na rekompensatę 56 zł. Dostaną ją m.in. osoby, które w trakcie wizyty akwizytora zostały wprowadzone w błąd, jeżeli złożyły wcześniej reklamację do spółki z tego powodu. Nie ma przy tym znaczenia, czy nadal są jej klientami. Rekompensatę tej samej wysokości otrzymają także wszyscy, którzy zdecydowali się na skorzystanie z oferty Gwarancja Stałej Ceny, ponieważ nie zostali poinformowani o dodatkowej opłacie handlowej.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.