Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Rozwiązać spór przez Internet

PLATFORMAODRCznF

Zamówiłeś przez Internet, zapłaciłeś, a towar nie dotarł w terminie albo był uszkodzony. Chcesz zamiany produktu lub zwrotu pieniędzy. Dzięki ogólnounijnej platformie ODR (ang. Online Dispute Resolution) można zawrzeć porozumienie w tej sprawie z dostawcą bez wychodzenia z domu, pisania wniosków przedprocesowych i wynajmowania prawników. Tak przynajmniej zapewniają urzędnicy Unii Europejskiej (UE) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Musi być jednak dobra wola drugiej strony, czyli przedsiębiorcy.

Platforma ODR to portal internetowy, dzięki któremu możesz – nie ruszając się zza klawiatury - rozwiązać spór z e-sprzedawcą z Polski lub innego kraju Unii Europejskiej, a także Norwegii, Islandii lub Liechtensteinu. Platforma jest łatwa w obsłudze i posiada opis oraz formularze również w języku polskim. Należy opisać swój problem, załączyć e-dokumenty i złożyć skargę. Twoją sprawę poprowadzi niezależny podmiot uprawniony do rozwiązywania sporów. Wszystko po to, by uniknąć drogich i długotrwałych międzynarodowych sporów sądowych.

Przedsiębiorca, powiadomiony e-mailem o złożonej przez konsumenta skardze, może za pośrednictwem platformy sam zaproponować klientowi rozwiązanie niefortunnej sytuacji lub zaproponować rozwiązanie sporu z pomocą jednego z 350 niezależnych podmiotów, zajmujących się na terenie UE alternatywnym rozstrzyganiem sporów. Platforma dostępna jest we wszystkich językach krajów Unii i umożliwia tłumaczenie zamieszczonych tam skarg i wyjaśnień.

Komisja Europejska (KE) sprawdziła, czy e-sklepy zamieszczają linki do platformy ODR. Zrobiło tak 30 proc. spośród 20 tys. sprawdzonych stron w całej UE. W Niemczech było to aż 66 proc., w Austrii 47 proc., w Danii 44 proc., na Słowacji 37 proc. Polska dołączyła do platformy ODR w momencie opublikowania pierwszego podmiotu uprawnionego z Polski, czyli 23 marca 2017 r. Obecnie na portalu jest dziewięć podmiotów z Polski: Arbiter Bankowy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Rzecznik Finansowy, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie, Rzecznik Praw Pasażera przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, Inspekcja Handlowa, Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, Izba Gospodarki Elektronicznej.

O polubownym rozwiązywaniu sporów w czytelnym schemacie, przedstawiającym procedurę ODR także na: polubowne.uokik.gov.pl/platforma-odr; oraz na: https://europa.eu/youreurope/.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Unia europejska, Zakupy online

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.