Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Rekordowa kara dla operatora telefonii komórkowej

UOKIKORANGECznF

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na Orange Polska karę blisko 30 mln zł. Urząd twierdzi, że spółka – znana głównie z telefonii komórkowej - bezprawnie przedłużała umowy o świadczenie swoich usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody.

Postępowanie zostało wszczęte po skargach napływających do UOKiK od rzeczników konsumentów i osób korzystających z usług spółki.

"Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary" - napisano w komunikacie UOKiK. Według Urzędu, Orange Polska nieprecyzyjnie informowała klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu.

Już samo zainteresowanie UOKiK zmieniło postępowanie operatora

"W trakcie postępowania spółka częściowo zmieniła praktykę w ten sposób, że w momencie zawierania umowy umożliwiła konsumentom wybór sposobu jej przedłużenia po upływie okresu, na jaki zostaje zawarta. Tym samym, konsument zawierając umowę musi zdecydować, czy po zakończeniu pierwotnego kontraktu chce zachować dotychczasowe warunki, w tym promocyjną cenę, i kontynuować umowę przez kolejny czas oznaczony, czy też chce uzyskać prawo do bezkosztowego jej wypowiedzenia w każdym momencie (czas nieoznaczony) czy też chce, ażeby umowa wygasła wraz z końcem promocji" – wyjaśnił UOKiK w przywołanym w komunikacie.

Ponadto konsultanci mają teraz obowiązek; po pierwsze dać konsumentowi możliwość wyboru sposobu przedłużenia umowy, po drugie przypomnieć o ewentualnym wybranym wcześniej przez konsumenta automatycznym przedłużeniu.

"Przedłużenie umowy przez abonenta na kolejny czas oznaczony powinno być świadomie i swobodnie przez niego wybierane. Dlatego telekom powinien jasno i rzetelnie poinformować konsumenta o możliwościach przedłużenia kontraktu" - podkreślił prezes UOKiK Marek Niechciał.

Kara finansowa to nie wszystko, ale sprawa trafiła do sądu

Oprócz kary finansowej, prezes Urzędu zdecydował o rekompensacie publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki. UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Spółka musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów.

Orange Polska nie zgadza się z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka odwołała się w tej sprawie do sądu. Kara wymierzona spółce jest najwyższa wobec jednego podmiotu telekomunikacyjnego. UOKiK 40 mln zł zażądał od Cyfrowego Polsatu i Polkomtela za nieuczciwe reklamy.

(Fot. freeimages.com)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.