Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Reklamacja ubrań przecenionych

REKLAMACJAPRZECENIONECznF

Handlowcy często starają się wmówić klientom, że nie można reklamować przecenionej odzieży. Tymczasem prawo stoi w tej sytuacji po stronie konsumentów. Takie ubrania podlegają tym samym przepisom co te przed przeceną.

Krótko więc (za komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) przypomnijmy podstawowe zasady, które również obowiązują przy różnych wyprzedażach.

Czas na reklamację to dwa lata

Składamy ją na piśmie i obowiązkowo w sklepie, w którym kupiliśmy wadliwą odzież. Reklamacja musi być rozpatrzona w ciągu 14 dni. Po tym terminie staje się automatycznie wiążąca. Możemy żądać wymiany, naprawy, obniżenia ceny, lub - gdy wada jest poważna - zwrotu pieniędzy. Kiedy handlowiec nie zgadza się z naszym żądaniem może przedstawić inne rozwiązanie – np. naprawa zamiast wymiany.

Nie wyrzucaj metki

Jeśli chcemy zwrócić odzież, która nam się nie spodobała, to sprzedawca ma prawo odmówić. Może za to sam zaproponować zamianę na inny egzemplarz, lub zwrócić pieniądze. Ma wówczas prawo żądać od nas oddania opakowania i metki. Jednak do reklamacji produktu wadliwego żadne opakowanie nie jest potrzebne.

Dowód zakupu też do zachowania

Ponieważ jest niezbędny do zgłoszenia reklamacji. Najczęściej będzie to paragon. Tak więc żądajmy go nawet na targowisku i nie wyrzucajmy zaraz po pierwszym przymierzeniu. Dowodem zakupu może być również potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a w skrajnym przypadku zeznania świadków naszego zakupu.

Cenowe sztuczki na wyprzedaży

Najczęstsza, zwłaszcza w dużych marketach przy akcjach promocyjnych, to różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku, albo w gazetkach reklamowych. W takich przypadkach domagajmy się cen podanych na półkach, lub na metce. Przysługuje nam bowiem prawo do zakupu towaru właśnie w tej cenie.

Uważajmy też na wszelkie gratisy. Z założenia powinny być bezpłatne, ale często bywa inaczej. W rzeczywistości za taki prezent musimy zapłacić, albo wybrany przez nas towar bez gratisu jest znacznie tańszy. A przecież, zgodnie z logiką i prawem, dodatek oferowany jako gratis musi być bezpłatny.

(Fot. freeimages.com)

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.