Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Oszczędzamy na ROPO i showroomingu

ROPOSHOWROOMCznF

Racjonalizacja zakupów może być naprawdę opłacalna. To właśnie dlatego na popularności zyskują dwa modele zakupowe, czyli showrooming i ROPO, które całkowicie nieświadomie stosuje bardzo wielu z nas. Czym one są i jak można na nich zaoszczędzić?

Internet zmienił postawy zakupowe. Dzięki niemu handel na świecie wygląda dziś zupełnie inaczej, niż jeszcze 10 lat temu. Jego wpływ na sprzedaż widoczny jest także w pozwalających sporo oszczędzać modelach showroomingu oraz ROPO.

Czym jest ROPO?

ROPO to skrót od angielskiego zwrotu Research Online Purchase Offline, czyli poszukaj online-zakup offline. Zgodnie z wynikami dostępnych badań, do wykorzystywania modelu ROPO przyznaje się już nawet 50 proc. polskich konsumentów.

Założeniem tej metody jest to, że świadomy konsument nie realizuje swoich zakupów pochopnie, a właściwie bardzo dobrze się do nich przygotowuje. Istotą ROPO jest więc poszukiwanie w Internecie informacji o produktach i usługach, a następnie ich późniejszy zakup w sklepie stacjonarnym. To jednak w kanale internetowym podejmowane są decyzje zakupowe, tj. konsument porównuje ceny poszczególnych produktów, a także zestawia ich cechy. W ten sposób racjonalizuje on swoje decyzje zakupowe, by następnie udać się do tradycyjnego sklepu, obejrzeć towar z bliska, kupić go po możliwie niskiej cenie i od razu zabrać z sobą do domu.

Czym jest showrooming?

Showrooming jest właściwie odwrotnością ROPO. Konsument udaje się do tradycyjnego sklepu, gdzie wybiera poszczególne produkty, by następnie zakupić je po najniższej cenie w Internecie. To właśnie dzięki tej cesze metoda ta zyskała miano showrooming, które pochodzi od angielskiego zwrotu showroom - salon wystawowy. Klient wykorzystujący showrooming traktuje sklepy tradycyjne właśnie jak salony wystawowe, gdzie może dotknąć dany produkt, lub go przymierzyć. Dobrym przykładem jest tu zakup obuwia, którego znaczna część konsumentów unika w Internecie. Jednak jeśli dany model zostanie przymierzony w sklepie tradycyjnym, to dlaczego nie kupić go 75 złotych taniej w Internecie? Showrooming jest obecnie bardzo skuteczny i często wykorzystywany, ponieważ jak grzyby po deszczu powstawać zaczęły platformy umożliwiające porównanie cen właściwie każdego produktu. Znalezienie jego najtańszej oferty trwa więc mniej niż 5 minut.

ROPO i showrooming posiadają wspólny mianownik – Internet. Obie metody są przy tym bardzo wygodne, a ich wykorzystanie oszczędza kupującym czas. Jednak przede wszystkim pozwala na osiągnięcie realnych oszczędności finansowych.

(Fot. freeimages.com)

Słowa kluczowe: Zakupy online

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.