Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Ostrożnie z zakupami na pokazach i przez telefon

ZAKUPYNAPOKAZACHCznF

Sprytni sprzedawcy upodobali sobie różnego rodzaju pokazy szczególnie w celu upłynnienia towarów drogich i nie zawsze najbardziej potrzebnych przeciętnym ludziom. Również telemarketerzy uaktywnili się w ostatnich miesiącach, a umowy tak zawierane są nielegalne.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta opracował krótki zestaw zasad, które pomogą bronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami.

Pokazy i prezentacje

Zawsze czytaj umowę! Zwróć uwagę na zapisy dotyczące sposobu zapłaty. Sformułowanie: "firma rozłoży pani płatność na raty" oznacza, że dostaniesz do podpisania umowę kredytu konsumenckiego.

Sprawdź datę podpisania umowy (czy jest umieszczona w umowie). Od tej daty liczy się bowiem termin na zwrot rzeczy.

Zakupy przez telefon

Tu sprawa jest bardzo jasna – taka forma jest niezgodna z prawem! Nowa ustawa konsumencka zakazuje zawierania umów przez telefon.

Nawet kiedy nie kupujesz w Internecie, to sprawdzaj tam sprzedawcę

Ważne, by na stronie internetowej sklepu był jego adres i dane kontaktowe.

Zapoznaj się z regulaminem sklepu: musi uwzględniać prawo do zwrotu rzeczy.

Czytaj opinie o sklepie, np. na forach internetowych: jeśli są negatywne - zrezygnuj z zakupu.

Sztuczki handlowców

  • Naciągają seniorów na pakiety medyczne: to najnowszy trik! Podczas spotkania rozmawiają ze starszymi ludźmi o ich zdrowiu i opiece lekarskiej w naszym kraju. I tak, od słowa do słowa... Po takich rozmowach wielu starszych ludzi wychodzi z prezentacji z umową na pakiet medyczny za... kilka tysięcy złotych! A co otrzymują w zamian? Kilka wizyt w roku, bez badań!
  • Produkty uzdrawiające: To często stosowana sztuczka: prezenterzy opowiadają o swoich produktach tak, by kojarzyły się z właściwościami leczniczymi. Przekonują, że np. materace, pościel, garnki, pastylki ziołowe i witaminowe uzdrawiają!
  • Upominki, poczęstunek gratis: To znane od dawna sposoby, wciąż skuteczne. Ale nie łudźmy się, że to za darmo. Koszty i obiadu są wliczone w wysokie ceny rzeczy sprzedawanych na pokazach.

Jak zrezygnować z zakupu z prezentacji?

Nowa ustawa o prawach konsumenta daje nam prawo zwrotu rzeczy kupionej na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy, bez uzasadniania i dodatkowych kosztów. Wystarczy w tym terminie oddać, lub odesłać daną rzecz.

Sposoby na oszustów

Co zrobić, gdy sprzedawca jest nieuczciwy, nie chce przyjąć zwrotu? Pomocy można szukać w instytucjach broniących praw konsumenta w Polsce, zwłaszcza u powiatowego rzecznika konsumentów - adresy na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: uokik.gov.pl. Jeśli zorientujemy się, że zostaliśmy oszukani, np. garnki okazały się kilka razy droższe niż takie same w sklepie, należy powiadomić Inspekcję Handlową, a nawet prokuratora. Można też zadzwonić na bezpłatną infolinię konsumencką: 800 899 866.

(Fot. freeimages.com)

Słowa kluczowe: Zakupy online

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.