Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Odszkodowanie za loty poza UE

TSUEPRAWALOTUCznF

Do odszkodowania za opóźnienie w lotach mają prawo także ci podróżni, którzy mieli międzylądowania poza krajami Unii Europejskiej (UE). Taki jest skutek orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 31 maja 2018 r. Zdaniem jego sędziów, zmiana samolotu przy międzylądowaniu nie wpływa w żaden sposób na to, że dwa lub większą liczbę lotów - w ramach jednej rezerwacji - należy uznać za jeden lot łączony. Ponadto odpowiedzialność za opóźnienia może dotyczyć też przewoźników zarejestrowanych poza UE.

Rozstrzygnięcie Trybunału zapadło po pytaniu skierowanym do niego przez jeden z sądów niemieckich, który rozpatrywał sprawę pasażerki Claudii Wegener. Zarezerwowała ona w Royal Air Maroc lot z Berlina do Agadiru (Maroko) z międzylądowaniem i zmianą samolotu w Casablance (także Maroko). Kiedy znalazła się na lotnisku w Casablance, Royal Air Maroc odmówił jej wejścia na pokład, ponieważ jej miejsce przydzielono innemu pasażerowi. Niemka ostatecznie poleciała do Agadiru innym samolotem Royal Air Maroc, ale z czterogodzinnym opóźnieniem. Zażądała więc odszkodowania, zgodnie z przepisami UE. Marokańskie linie lotnicze odrzuciły jednak jej skargę. Stwierdziły, że unijne rozporządzenie ich nie obowiązuje. Odpowiedni przepis UE faktycznie stanowił, że można go stosować wtedy, kiedy pasażer odlatuje z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego Unii albo odlatuje z lotniska w kraju trzecim i ląduje na lotnisku w państwie członkowskim ale przewoźnik jest przedsiębiorstwem zarejestrowanym w kraju UE. Tymczasem porty lotnicze w Casablance i Agadirze oraz Royal Air Maroc są marokańskie, a więc z państwa, które nie należy do UE. TSUE miał precyzyjnie wyjaśnić w tej sytuacji, czy możliwe jest potraktowanie lotu z międzylądowaniami, który został wykupiony w ramach jednej rezerwacji ze startem z lotniska europejskiego jako jednego lotu, który obejmuje prawo UE. W tym przypadku odszkodowanie za opóźniony lot należałoby się pasażerce z kraju członkowskiego.

Trybunału Sprawiedliwości UE odpowiedział: "Rozporządzenie ma zastosowanie do przewozu pasażerów dokonanego na podstawie jednej rezerwacji, w ramach którego między wylotem z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego a przylotem na lotnisko znajdujące się na terytorium państwa trzeciego miało miejsce planowane międzylądowanie poza Unią ze zmianą samolotu". Ponadto zmiana samolotu, która zawsze może się zdarzyć podczas lotu łączonego, nie ma znaczenia dla takiej kwalifikacji.

Trybunał podkreślił też w swoim orzeczeniu, że żaden z przepisów rozporządzenia "nie uzależnia kwalifikacji lotu łączonego od dokonania wszystkich składających się na niego lotów tym samym samolotem. W związku z tym przewóz tego rodzaju, jak będący przedmiotem rozpatrywanej sprawy, należy uznać, rozpatrując go w całości, za jeden lot łączony i, w związku z tym, objęty zakresem rozporządzenia".

Więcej o prawach pasażerów linii lotniczych i sposobach ich dochodzenia na stronie www airhelp.com.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Unia europejska, Tanie wakacje

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.