Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Nieuczciwi akwizytorzy polują na seniorów

OSZUSCIAKWIZYTORZYCznF

Nawet 30 tys. osób mogło paść ofiarą nieuczciwych akwizytorów przy zawieraniu umów na dostawę usług telekomunikacyjnych i energii elektrycznej. Poszkodowani to głównie ludzie starsi. Byli namawiani do zmiany dostawcy na rzekomo tańszego. Zarzuty oszustwa i podrabiania dokumentów postawiono do tej pory 25 podejrzanym. Prokuratura wciąż poszukuje kolejnych poszkodowanych.

Oszuści prowadzą swój proceder od 2014 r.. Do połowy 2017 r., prokuratorom udało się dotrzeć do niemal 5 tys. poszkodowanych. Jednak śledczy liczą, że oszukanych może być nawet 30 tys.. Pomimo trwającego postępowania i przedstawienia zarzutów już kilkudziesięciu osobom, prokuratura wciąż ujawnia nowe przypadki zawierania oszukańczych umów, których ofiarami padają głównie ludzie starsi.

Śledztwo obejmuje działalność siedmiu firm oferujących usługi telekomunikacyjne, telemedyczne lub dostawy prądu, które współpracowały z agencjami zatrudniającymi akwizytorów. Nakłaniali oni w nieuczciwy sposób do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych lub dostawcy prądu czy zawierania umowy na usługi telemedyczne. Akwizytorzy stosowali nieuczciwe praktyki, np. podszywali się pod dotychczasowych operatorów, wprowadzali nabywców w błąd co do warunków zawieranych umów, a w przypadku próby wycofania się z nich, pojawiało się żądanie wysokich kar umownych. Posługiwali się dokumentami pisanymi drobnym drukiem, działali z przesadnym pośpiechem, podsuwając starszym osobom umowy do podpisu, a z potwierdzeniem zawarcia umowy zwlekali 14 dni, aby osoby, które je podpisały, nie mogły się już wycofać.

Skala tego oszustwa jest tak ogromna, że zajmuje się nim specjalny zespół złożony z czterech prokuratorów i czterech funkcjonariuszy policji. Akta postępowania obejmują już ponad 750 tomów. Przewiduje się, że będą sukcesywnie rosnąć w miarę zgłaszania się kolejnych poszkodowanych; powinni oni kontaktować się z Prokuraturą Okręgową w Płocku.

Prokuratorzy apelują, by nie zawierać żadnych umów pod presją czasu i bez przemyślenia tej decyzji. Przypominają o konieczności zapoznawania się z treścią dokumentów przed ich podpisaniem, wyjaśnienia z przedstawicielami firmy wszelkich wątpliwości dotyczących umowy i zachęcają do zasięgania przed jej zawarciem rady osób bliskich czy Rzecznika Praw Konsumenta.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.