Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Niebezpieczne pokazy i prezentacje

CZYTELNIKNAGARNKICznF

W skrzynce pocztowej lub przez telefon otrzymujemy zaproszenia na pokaz kulinarny, sprzętu medycznego czy wyjątkowej pościeli. Wiele osób idzie na takie spotkanie nie wiedząc, że w rzeczywistości jego celem jest sprzedaż różnych towarów za naprawdę wysoką cenę. Taką sytuację opisał jeden z Czytelników. Zadzwoniła do niego kobieta i zaprosiła na pokaz kulinarny. Prezentem za udział w spotkaniu, zwołanym w restauracji, miał być odkurzacz. Na miejscu dowiedział się, że dzięki gotowaniu w nowych garnkach posiłki będą zdrowe.

Dodatkowo lekarz i dietetycy mówili jak należy się zdrowo odżywiać i jak przygotowywać jedzenie. Czytelnik ma już swoje lata i zdrowie jest dla niego najważniejsze, więc uznał, że dzięki gotowaniu w tych nowych garnkach poczuje się lepiej i postanowił je kupić. Nie miał gotówki, ale nie było to przeszkodą, bo zaoferowano mu możliwość kupna na raty. Kobieta przy stoliku wytłumaczyła, że cena jest okazyjnie niska. Przekonany o tym gość prezentacji podpisał dokumenty, ale było takie zamieszanie i takie poganianie, że nie zdążył ich dokładnie przeczytać. Zresztą i tak były wydrukowane małymi literkami nieczytelnymi dla starych oczu. Wrócił z garnkami do domu. Wkrótce dostał list z wyliczonymi ratami. Okazało się, że za te „cudowne” garnki ma zapłacić w sumie 4,5 tys. zł! Na dodatek dowiedział się, że takie same garnki można kupić w sklepie kilka razy taniej. Zrozpaczony napisał: Jak mam się z tego wyplątać? Czy mogę zrezygnować z tego zakupu?”

Odpowiedź na to pytanie można znaleźć m.in. na internetowej stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz u miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w dowolnej formie, ale najlepiej uczynić to na piśmie. Sprzedawca musi nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, ale może wstrzymać się z ich zwrotem do chwili otrzymania zwracanej rzeczy. Konsument jest zobowiązany odesłać towar nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu taką informację, to termin upływa po 14 dniach od momentu jej otrzymania. Jeśli sprzedaż była ratalna, to wraz z odstąpieniem od umowy wygasa powiązana z nią umowa zawarta z bankiem czy instytucją finansową – na sprzedawcy spoczywa obowiązek poinformowania tego podmiotu o wygaśnięciu umowy. Dla bezpieczeństwa jednak warto poinformować o odstąpieniu od umowy również instytucję finansową, która udzieliła kredytu na zakup czy w której mamy konto. Zdarza się, że sprzedawcy odmawiają przyjęcia towaru argumentując, że został on rozpakowany i był używany. Pamiętajmy: klient ma prawo rozpakować zakupiony towar i sprawdzić, czy prawidłowo działa.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: zadłużenie, Zakupy online

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.