Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Kuszą promocje, wyprzedaże i gratisy

KUSZAPROMOCJECznF

Promocje kuszą możliwością zaoszczędzenia pieniędzy. Warto jednak dokładnie sprawdzić, czy rzeczywiście można coś zyska,ć korzystając z okazyjnie niskich cen. Pamiętajmy - nic nie ma za darmo.

W przypadku zakupów od osób prywatnych trzeba być wyjątkowo czujnym. Okazyjnie niska cena może oznaczać, że towar pochodzi z kradzieży, złoty pierścionek okaże się z tombaku, a plik banknotów – zwitkiem pociętych gazet owiniętych jednym banknotem. Stracić można dużo.

Marketingowe sztuczki

Na zakupach w sklepie czujemy się bardziej bezpiecznie. Czy słusznie? Hasło „promocja” i „wyprzedaż” rozpala wyobraźnię, warto jednak trzeźwym okiem przyjrzeć się niektórym trikom, stosowanym przez handlowców, by zwiększyć sprzedaż.

Pozorne promocje

Wywieszka z przekreśloną wyższą ceną i wyeksponowaną ceną niższą, nie zawsze oznacza, że towar kupimy taniej. Warto zajrzeć pod tę wywieszkę – zdarza się, że pracownikom sklepu nawet nie chce się zachować pozorów i zostawiają pod spodem cenę, która obowiązuje na co dzień (patrz zdjęcie). Sprzedawcy podają często nieprawdziwe, zawyżone ceny dotychczasowe, przekreślają je i jako okazyjną przedstawiają cenę identyczną z tą sprzed promocji. To zwyczajne wprowadzanie w błąd, by klient skuszony promocją kupił towar, którego zakupu nie planował.

Niebezpieczne gratisy

Trzeba też uważać na gratisy dołączane do różnych produktów. Pierwsza myśl na widok np. opakowania kawy i dołączonego do niej kubka to: „Kupię kawę i za darmo dostanę ładny kubek”. Warto jednak porównać cenę zestawu z gratisem i cenę samej kawy, bo często kawa bez prezentu jest znacznie tańsza. Oznacza to, że kubek nie jest prezentem, tylko zwykłym towarem za który zapłacimy, choć nawet nie mieliśmy zamiaru go kupić. Ponadto zakup kawy bez upominku byłby znacznie bardziej opłacalny.

Gazetka promocyjna a rzeczywistość

Warto sprawdzić czy zachęcająca cena podana w gazetce reklamowej jest taka sama, jak ta na metce, czy na półce z towarem oraz ta przy kasie. Zdarza się, że po zeskanowaniu kodu przez kasjerkę pokazuje się inna cena do zapłaty. Warto wiedzieć, że cena podana na półce, lub na metce jest obowiązującą, nawet w przypadku przecen i wyprzedaży. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

Wyprzedaż nie znaczy "najtaniej"

Podobnie ma się z superokazjami zakupowymi w internecie. Jeśli na jakiejś stronie www cena pralki, czy odkurzacza jest podana jako promocyjna – warto sprawdzić ją (lub poprosić o sprawdzenie dzieci, czy wnuki) na jednej z internetowych porównywarek cen (np. www.ceneo.pl czy www.nokaut.pl). Może się okazać, że gdzieś indziej możemy kupić ten sam towar taniej niż w niby-promocji.

Klauzule dodatkowe i drobny druk

Jeśli pada propozycja promocyjnego użytkowania np. telefonu, czy internetu przykładowo przez rok za 1 zł miesięcznie – należy dowiedzieć się jak będą wyglądały dalsze opłaty do końca umowy. Mogą okazać się tak wysokie, że w ostatecznym rozliczeniu (suma należności za cały okres umowy) dużo taniej wyjdzie kupno takich usług bez promocji.

Słowa kluczowe: Zakupy online

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.