Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Do jedzenia z szacunkiem

JEDZENIESZACUNEKCznF

Szybkiemu wzrostowi polskiej gospodarki towarzyszy niestety również wzrost cen. Zwłaszcza żywność drożeje powyżej inflacji. Trzeba przy tym podkreślić, że zakupy żywności pochłaniają aż około 1/4 budżetów polskich rodzin. W tej sytuacji - nie tylko dla uszanowania tradycji doceniania owoców chłopskiej pracy – warto zastanowić się czy nie marnujemy jedzenia. Przy okazji takiego rachunku sumienia, możemy dokonać w pełni matematycznego rachunku w ramach domowych budżetów. Zobaczymy w ten sposób ile pieniędzy tracimy.

Szanowanie jedzenia i jednocześnie pieniędzy trzeba zaczynać od samego początku, czyli od zakupów. Oto kilka sposobów na to, jak przygotować się do codziennych zakupów i oszczędzić:

  • Unikajmy dużych zakupów w sklepach osiedlowych - kupujmy tam co najwyżej pieczywo, natomiast na większe zakupy jedźmy do tańszego hipermarketu lub dyskontu.

  • Nie kupujmy w pośpiechu - zaplanujmy cotygodniowe zakupy, na które przeznaczymy 2-3 godziny, które pozwolą na dokładne porównanie produktów i cen.

  • Sporządźmy odpowiednią listę - sprawi ona, że nie kupimy więcej, niż potrzebujemy, a zbędne produkty się nie zmarnują.

  • Zwróćmy uwagę co i za ile kupujemy, sprawdźmy np. czy porównywane produkty posiadają taką samą wagę. Miejmy świadomość, że piękniejsze opakowanie nie musi oznaczać lepszego produktu. Rozglądajmy się także na półkach - powszechnie stosowanym chwytem marketingowym jest umieszczanie najdroższych produktów na wysokości naszego wzroku.

  • Uważajmy na promocje i obniżki - nie każda promocja musi być dla nas okazją. Pomyślmy, czy rzeczywiście dany produkt jest nam niezbędny oraz ile go faktycznie potrzebujemy – nie kupujmy 30 kefirów z dwudniowym terminem ważności tylko dlatego, że są przecenione.

Dobrą metodą oszczędzania na większych zakupach wybranego towaru są zakupy w sklepach internetowych, gdzie ceny za takie same produkty są z reguły niższe niż w sklepach. Warto też rozważyć wyprawy po warzywa, czy ziemniaki do zaprzyjaźnionego rolnika. W tym drugim przypadku musimy jednak dysponować odpowiednią spiżarnią, lub piwnicą.

Kiedy już przyniesiemy spożywcze nabytki do domu, powinniśmy pomyśleć o ich odpowiednim przechowywaniu. Produkty w lodówce nie powinny być zbyt ciasno poukładane. Dobra cyrkulacja powietrza jest ważna. Dzięki niej żywność nie psuje się szybko. Pieczywo należy przechowywać w specjalnych pojemnikach, lub szczelnie zamkniętych woreczkach. Trzeba też uważać na sąsiedztwo różnych produktów. Np. bananów nie należy kłaść ich blisko innych owoców, bo wtedy szybko psują się. Sprawdzajmy daty ważności. Jeśli w lodówce leżą dwa twarożki, to najpierw jedzmy ten z krótszym terminem przydatności do spożycia. To, co zostaje po codziennych posiłkach, zwłaszcza obiadach, można zamrozić i zużyć następnym razem. Szczególnie sprawdzają się jako mrożonki różne zupy, czy fasolka po bretońsku bądź bigos. Ten ostatni też może posłużyć jako sposób przedłużenia życia nie dojedzonym kotletom schabowym lub wędlinom, o których wiemy, że mamy ich za dużo, by zjeść zanim zaczną pleśnieć. Natomiast z ziemniaków, które zostały po obiedzie, można zrobić kopytka, albo je podsmażyć do kolejnego obiadu. Z warzyw, które straciły jędrność można zrobić krem i zamrozić, a potem dodawać do zup.

Przede wszystkim nie róbmy niepotrzebnych zapasów, bo prawdopodobnie część zakupionej żywności znajdzie się w śmietniku, a razem z nią nasze pieniądze. Do długotrwałego przechowywania najlepsze są tradycyjne konserwy i jeśli myślimy o "żelaznych porcjach", to kompletujmy je przede wszystkim w tej postaci.

Do wszelkiego rodzaju świąt przygotowujmy się co najmniej tygodnie przed nimi, a nie na ostatnią chwilę. Przed świętami zazwyczaj ceny rosną, zwłaszcza składników tradycyjnych potraw wigilijnych czy wielkanocnych.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Zakupy online

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.