Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Darmowe sms-y i bezpłatne testowanie

UWAGABEZPLATNYSMSCznF

UOKiK ostrzega – konsekwencją korzystania z tego, co oferowane jest pod hasłem bezpłatne, mogą być późniejsze koszty. Wysłanie pojedynczego sms-a, zamówienie darmowych próbek lub bezpłatnego okresu testowego może spowodować uruchomienie subskrypcji na płatne usługi.

„Jeżeli wyślesz teraz darmowy sms otrzymasz dostęp do BEZPŁATNYCH lokalizacji telefonów BLISKICH. 14 dni za DARMO WYPROBUJ (potem 6,15 zVAT/tyg.)” – sms-y o takiej treści z anonimowego numeru docierają do abonentów jednego z wiodących operatorów telefonii komórkowej w Polsce. Warto zwrócić uwagę na formę zapisu tej wiadomości – dużymi literami podkreślono to co powinno nas zwabić do oferty. Zwłaszcza słowa BEZPŁATNYCH i DARMO uderzają po oczach. Jest jeszcze przekaz emocjonalny – BLISKICH – i WYPROBUJ (pisownia oryginalna), czyli sugestia, że będziesz mógł wycofać się z propozycji, jeśli wynik testu Cię nie zadowoli. Dopiero na samym końcu, w nawiasie i małymi literami, jest informacja o kosztach korzystania z takiej oferty - 6,15 zł każdego tygodnia. Wystarczy potwierdzić jednym kliknięciem w klawiaturę telefonu chęć skorzystania z takiej oferty i już zapewniasz nieokreślonym „przedsiębiorcom” cykliczny dopływ gotówki – Twojej gotówki. Jedyna metoda przeciwdziałania takim sytuacjom, to dokładne czytanie wszelkich sms-ów, do ostatniej literki wiadomości, która dotarła na ekran naszego aparatu.

Praktyka wykazuje, że z takiej transakcji jest niezwykle trudno się wyplątać. UOKiK zwraca również uwagę, że problemy konsumentów wynikają najczęściej z niepełnych lub wprowadzających w błąd informacji udzielanych przez przedsiębiorców, utrudniania rezygnacji z płatnej usługi po zakończeniu okresu próbnego, a także wykorzystywania danych osobowych przekazanych przy zamawianiu „darmowej” oferty do przesyłania spamu. Dodatkowym utrudnieniem może być nieuchwytność nieuczciwych przedsiębiorców, którzy rejestrują działalność gospodarczą poza Unia Europejską.

Do wysyłania sms-ów zachęcają sprzedawcy zarabiający na usługach premium i płatnych subskrypcjach. Oferty pojawiają się m.in. w serwisach społecznościowych. Zapewniają one np., że za jednego sms-a namierzymy telefon komórkowy, usuniemy z niego wirusa, czy potwierdzimy odbiór wygranej w konkursie. Warto wiedzieć, że nawet jeśli wysłanie wiadomości nie jest dodatkowo płatne, sms może uruchamiać subskrypcję usługi, w ramach której możemy np. codziennie otrzymywać zestaw płatnych sms-ów zwrotnych (koszt może przekroczyć nawet 30 zł brutto za jedną otrzymaną wiadomość). W takiej sytuacji warto pamiętać, że każdy operator zapewnia bezpłatnie możliwość wyłączenia lub zablokowania usług premium.

Chroń swoje dane osobowe. Zwróć uwagę na zakres żądanych danych i cel ich gromadzenia. Sprzedawca nie zawsze musi poznać numer telefonu komórkowego kupującego (w niektórych przypadkach jego podanie może oznaczać skorzystanie z usługi premium polegającej na odbieraniu lub wysyłaniu kosztownych sms-ów).Warto też ostrożnie podawać adres e-mail, gdyż może on być cenną zdobyczą dla spamerów, którzy następnie zasypią nas wiadomościami lub w skrajnych wypadkach - wykorzystają nasz adres do rozsyłania spamu.

Sprawdzaj i porównuj oferty. Warto samodzielnie analizować i porównywać koszty usługi. Zdarza się bowiem, że przedsiębiorcy prezentują je w taki sposób, byśmy przekonani o korzyściach podjęli decyzję o zamówieniu najdroższej usługi. Jednym z częściej stosowanych sposobów jest ukrywanie całkowitego kosztu i eksponowanie opłaty stanowiącej ułamek zamówienia (np. należności za jeden dzień przy rocznej subskrypcji).

Jeśli jednak już zostaniesz oszukany, to zgłoś się po pomoc do instytucji wspierających konsumentów – kontakty do nich możesz znaleźć na stronie: https://uokik.gov.pl/kontakt.php.

(Fot. freeimages.com)

Słowa kluczowe: Zakupy online

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.