Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Coraz gorsza jakość ubrań

JAKOSCUBRANCznF

Kontrolerzy zbadali 2135 partii odzieży dla dzieci i dorosłych oraz obrusów i ścierek. W 34 proc. partii wykryli nieprawidłowości. Były to m.in. nieprawdziwe informacje na metkach, np. o wymiarach, użytych materiałach czy właściwościach. Uchybień w 2017 r. było znacznie więcej niż rok wcześniej, gdy Inspekcja Handlowa (IH) zakwestionowała 26,5 proc. badanych ubrań i innych wyrobów. Najwięcej, bo ponad połowę, nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w produktach sprowadzonych z krajów spoza Unii Europejskiej (UE).

Inspekcja sprawdziła 361 przedsiębiorców: producentów, importerów, hurtownie i sklepy. Typowała ich losowo lub na podstawie wcześniejszych nieprawidłowości. Jako przykład niewłaściwej jakości kontrolerzy podali sprzedawcę, który zapewniał na etykiecie, że bluza uszyta jest w 100 proc. z bawełny. Badania laboratoryjne wykazały, że bawełny jest w niej ponad 50 proc., reszta to poliester. Natomiast inny biznesmen oferował koszulę męską, która miała być wykonana w 65 proc. z bawełny, a w 35 proc. z poliestru, a w rzeczywistości było odwrotnie. Z obrusów sprzedawanych jako plamoodporne po praniu nie znikały zabrudzenia. Tak było w przypadku 25 partii ze zbadanych 34.

Najwięcej – ponad połowę – nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w towarach spoza UE. Większość przedsiębiorców dobrowolnie zastosowała się do zaleceń. IH nałożyła siedem mandatów karnych, przedstawiła 26 żądań usunięcia nieprawidłowości i wysłała 212 wystąpień pokontrolnych do dostawców.

UOKiK w specjalnym komunikacie zwrócił uwagę na zasady postępowania ważne przy kupowaniu odzieży:

Bezpieczeństwo. Sprawdź, czy dziecięca bluza nie ma sznurka przy kapturze. Stwarza to ryzyko uduszenia. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej ubranka dla dzieci do 7 lat nie powinny mieć żadnych sznurków lub troczków przy szyi, a dla starszych – takie elementy muszą być nierozciągliwe i krótsze niż 7,5 cm.

Skład surowcowy. To szczególnie ważne dla alergików.

Wygląd. Upewnij się, że ubranie nie ma widocznych wad, np. zaciągnięć, przebarwień. Dzięki temu unikniesz problemów z reklamacją.

Rozmiar. Przymierz ubranie, bo producenci stosują różną numerację. Zwrot lub wymiana za ciasnej bluzki to dobra wola sklepu.

Etykiety i wywieszki. Powinny zawierać skład surowcowy, cenę oraz informacje o przedsiębiorcy, który odpowiada za jakość. Dodatkowo może być na nich podany sposób konserwacji oraz ostrzeżenia, np. „Uwaga! Trzymać z daleka od ognia”.

Zachowaj paragon. Ułatwi ewentualną reklamację, jeśli w ubraniu odkryjesz wady. Masz na nią 2 lata.

Na stronie UOKiK można też znaleźć adresy do placówek Inspekcji Handlowej.

Fot. pixabay.com

Słowa kluczowe: Unia europejska, Zakupy online

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.