Edukacja finansowa dla każdego

Program wspierany przez:

Co innego w folderze, a rzeczywistość skrzeczy

WAKACJEREKLAMACJECznF

Zdjęcia na stronie www pokazują nowoczesne i zadbane wnętrze pokoju. Ceny również zachęcają do skorzystania z usługi tego pensjonatu czy hotelu. Jednak po przyjeździe na miejsce – nierzadko setki kilometrów od domu – rzeczywistość okazuje się mniej kolorowa. Ściany obdrapane i pleśń w rogach pokoju. Niedomykające się okno, a w brodziku prysznica brunatne zacieki. Tymczasem pieniądze na zakwaterowanie już przelane na konto nieuczciwego gospodarza lub organizującego wyjazd biura podróży.

Przykre niespodzianki mogą jednak pojawić się już podczas rozpoczynania wakacyjnej podróży. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) już na początku lata 2017 rozpoczął 12 postępowań dotyczących usług turystycznych. Najwięcej wątpliwości Urzędu budzą właśnie praktyki biur podróży w zakresie informowania o zmianie godziny wylotu, bądź przylotu i jak rozpatrywane są reklamacje w tych sprawach. Ponadto, wyjaśniane są zasady potrącania ceny wtedy, gdy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, powinna ona odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom, bez jakichkolwiek dodatkowych naliczeń. Skargi dotyczą też zmiany godzin wylotu bądź przylotu, przez co wycieczka trwa krócej nawet o dwa dni. UOKiK poinformował już o jednej skutecznej interwencji w sprawie podobnych praktyk. Urząd postanowił zbadać praktyki pośrednika sprzedającego bilety. Ze zgłoszeń konsumentów wynikało, że portal esky.pl może stosować niejasne zasady dotyczące kosztu bagażu w trakcie rezerwacji biletu. Dodatkowo zastrzeżenia wzbudziło to, że do ceny biletu automatycznie doliczane było ubezpieczenie, a klient, który nie był tym zainteresowany, musiał samodzielnie odznaczyć tę opcję. Po interwencji Urzędu praktyka ta została zaniechana.

Przede wszystkim skargi rozpatrywane przez UOKiK dotyczą jednak spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. Urząd sprawdza np., czy foldery reklamowe spółki Nowa Itaka mogą wprowadzać klientów w błąd, sugerując wyższy standard pokoju. Działania UOKiK dotyczą także bezprawnego posługiwania się przez innego przedsiębiorcę nazwą hotel, bez decyzji marszałka województwa.

Najpierw składaj reklamację, by obniżyć cenę

Jeśli jesteśmy na wymarzonym skrawku urlopowego lądu, o którym marzyliśmy cały rok i gdzie pobyt już opłaciliśmy, to na pewno nie łatwo będzie zawinąć się na pięcie i szybko wrócić do domu. W takiej sytuacji zgłośmy zastrzeżenia do jakości usługi, składając formalną reklamację. Da ona podstawę do starania się o obniżenie ceny pobytu i tym samym zwrotu części wakacyjnych kosztów.

W przypadku wyjazdów z biurami podróży nieprawidłowości należy zgłosić na miejscu rezydentowi, lub w ciągu 30 dni od powrotu, organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie. Jednak i tu mogą być następne problemy. Do UOKiK docierają sygnały, które świadczą o tym, że niektóre biura podróży mogą utrudniać konsumentom złożenie reklamacji. Biura wprowadzają warunki formalne – np. wymóg złożenia reklamacji na piśmie i wysłania jej pod konkretny adres listem poleconym. Gdy klient tego nie zrobi, reklamacja nie jest rozpatrywana. Jednak w opinii UOKiK, nie ma żadnego powodu, by organizatorzy wyjazdów ograniczali prawo do składania reklamacji.

Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać obniżenia ceny - do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc.. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

Jeśli więc nie uda się uzyskać satysfakcji za zepsuty urlop, to po powrocie z wakacji pozostaje zwrócenie się o pomoc do rzeczników konsumentów. Kontakty do nich można znaleźć na stronie www: https://uokik.gov.pl/pomoc.php

Fot. pixabay

Słowa kluczowe: Tanie wakacje

Ta witryna używa plików cookie, aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania.
Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób je wykorzystujemy, kliknij więcej informacji.